|
کدخبر: 143705

بیمه بیکاری کرونا به چند نفر رسید؟

مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رقم پرداخت بیمه‌های بیکاری ناشی از تعطیلی بنگاه‌ها، می‌گوید: «براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌، یک میلیون و ۸۴ هزار و ۶۳۳ نفر-ماه بیمه بیکاری کرونا پرداخت شده است و مبلغ آن هزار و ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.»

بانک و بیمه بیمه بیکاری کرونا به چند نفر رسید؟

بابایی با بیان اینکه تقریبا دیگر کسی در نوبت دریافت این بیمه قرار ندارد، می‌افزاید: «تنها ۹۱ هزار نفر-ماه هنوز پرداختی دریافت نکرده‌اند.»

او بار مالی ناشی از بیمه‌ بیکاری در دوران شیوه ویروس کرونا را رد کرد و می‌گوید: «۳۵۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تعهد سازمان برنامه و بودجه است که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است. به عبارت دیگر پرداختی‌ها در ایام کرونا (از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹) بر عهده دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل است و سازمان تأمین اجتماعی در این ایام پرداختی بیمه کرونا نداشته است.

این مقام مسئول میزان هجمه بی‌سابقه برای دریافت بیمه بیکاری را بالا دانست و می‌افزاید: «حدود ۷۳۰ هزار نفر از ابتدای اسفند گذشته تا پایان اردیبهشت مشمول بیمه بیکاری کرونا داشتیم؛ درحالی‌که رقم معمول آن حدود سالی ۲۰هزار نفر بود. بنابراین می‌توان گفت هجمه‌ای بی‌سابقه داشتیم.»

به گفته او، با وجود آنکه به‌طور معمول کارگری که به‌صورت قراردادی استخدام شده، برای دریافت بیمه بیکاری باید حداقل یک‌سال و کارگر فاقد قرارداد هم ۶ ماه در آخرین کارگاه کار کرده باشد، مبنای اعطای بیمه بیکاری در ایام کرونا صرفا پرداخت بیمه در دی ماه ۹۸ بود. یعنی کارگری که پرداختی دی ۹۸ را داشت و مشمول قانون کار بود می‌توانست آن را دریافت کند.

او با اشاره به دسته‌بندی متقاضیان نیز می‌گوید: «بیشترین گروه متقاضی هم به ترتیب مربوط به بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی بود. اصناف و مشاغل خدماتی و به‌طور کلی مشاغل خرد و کوچک بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند.»

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها