|
کدخبر: 139731

دلار به کانال ۲۴ هزار تومان بازمی گردد؟

دلار امروز در کانال ۲۶ هزار تومانی معاملات را آغاز کرد اما ساعت ۳۰: ۱۳ با افت قیمت به سطح ۲۵۸۰۰ رسید. در این میان برخی افزایش تقاضا در بازار به دنبال پایان فضای نیمه‌تعطیل دو هفته اخیر را علت رشد نرخ دلار مطرح می‌کنند. با این حال به صورت مشخص آن‌چه افسار نوسان ارزی را به دست گرفته اتفاقات و رخدادهای سیاسی است. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دلار بار دیگر توانایی بازگشت به سطوح دو هفته قبل را دارد یا خیر؟

بانک و بیمه دلار به کانال ۲۴ هزار تومان بازمی گردد؟

پس از نهایی شدن نتیجه آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و امید به احیای برجام دلار مسیر نزولی را در پیش گرفته بود اما با خبر ترور شهید فخری‌زاده دلار مسیر صعودی را در پیش گرفت و در ادامه نیز نگرانی از اثر مصوبه مجلس بر برجام باعث شد دلار به رشد خود ادامه دهد. با این حال پس از پایان امواج اخبار بار دیگر آرامش نسبی را در بازار ارز شاهد هستیم. گرچه برخی عنوان می‌کنند که تعطیلی دو هفته اخیر می‌توانست تقاضای ارز را از ابتدای این هفته افزایش دهد اما نرخ دلار تا این لحظه مسیر نزولی را در پیش گرفته است.

اما سوال این‌جاست که آیا دلار می‌تواند به کانال ۲۴ هزار تومان بازگردد؟ به نظر می‌رسد باید پذیرفت بخش قابل توجهی از هیجان ارزی ناشی از رخدادهای سیاسی بود. حتی می‌توان این‌گونه مطرح کرد در بازه‌ای که دلار در تابستان وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد و تا نزدیک ۳۳ هزار تومان نیز رشد کرد نقش هیجان و نگرانی سیاسی و ادامه فضای تحریم‌ها کاملا پررنگ بود. البته قطعا التهاب پولی اقتصاد کشور، افت شدید درآمدهای ارزی و اتفاقات بازارهای موازی بستر را برای خودنمایی هیجانات بیش از پیش آماده ساخته بود.

طی هفته‌های اخیر نیز مشاهده شده است که نرخ دلار به کمترین اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد. حتی در برهه‌ای دلالان ارزی ادعای ترامپ در نپذیرفتن نتیجه انتخابات را دستاویزی برای داغ کردن بازار ارز کرده بود، گرچه که تقریبا همه بر باخت ترامپ تاکید داشتند. حالا نیز به نظر می‌رسد همچنان نباید نقش اخبار سیاسی، به خصوص در حوزه برجام را نادیده گرفت و بر همین اساس نرخ‌های پایین‌تر دلار اصلا دور از انتظار نیست.

نرخ ارز در بازار متشکل ارزی در میانه کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته است.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها