|
کدخبر: 134423

اتفاقی که به ضرر بورس تمام می‌شود

شایعه‌های افزایش نرخ سود بانکی و تکذیب آن توسط مسئولان و در نهایت اجرای چراغ خاموش آن توسط بسیاری از بانک‌های خصوصی ماجرای جدیدی نیست. موضوعی که این بار می‌تواند بورس و بانک را در رقابتی ناعادلانه قرار دهد و باعث شود یکی دیگر از پایه‌های محکم بورس هم متزلزل شود تا آتش آن به چشم سهامداران بورسی رود.

 مصوبه شورای پول و اعتبار که می‌گوید نرخ سود سپرده‌های بانکی از شهریور سال ١٣٩٦ بدون تغییر و معادل ۱۵ درصد است، رقابت سودی بانک‌ها را متوقف نکرد و کار به جایی رسید که برخی از بانک‌ها نرخ‌های بالاتر از ۲۳ درصد نیز به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کردند.

استارت تخلف بانک‌ها از مصوبه شورای پول و اعتبار بعد از تشدید تلاطم‌های ارزی در بازار زده شد و زمانی شدت گرفت که بانک مرکزی در بسته مدیریت بازار ارز مجوز انتشار اوراق گواهی ۲۰درصدی را برای دوره چندروزه به بانک‌ها داد.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶، بسته سیاستی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در قالب سه طرح به‌اجرا در آمد که در مهم‌ترین آن انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد قرار داشت. این اوراق در عمل تفاوتی با حساب سپرده ۱۵ درصد نداشته و حتی سود آن پنج درصد هم بالاتر بود. بانک مرکزی این نرخ را برای ایجاد جذابیت و کشاندن نقدینگی به‌سمت شبکه بانکی تعیین کرده بود تا بتواند تا حدی بازار ارز را کنترل کند. بعد از آن بانک‌ها علناً از مصوبه شورای پول و اعتبار تخطی کردند و نرخ سود را به بیش از ۲۰ درصد افزایش دادند.

ماجرای دنباله داری که هرچند در پاییز ١٣٩٨ کمی از شدت آن کاسته شد و برخی از بانک‌های خصوصی که سودهای بالای ۲۰درصدی پرداخت می‌کردند، نرخ سود سپرده‌ها را به ۱۸ و ۱۹ درصد کاهش دادند، اما به نظر می‌رسد این ماجرا امسال از سر گرفته شده و مدت‌هاست که افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی به گوش می‌رسد.

منبع: ۵۵ آنلاین
  • حسن زاده ارسالی در

    برای جناب همتی که از حمایت بازار سرمایه سخن می گفت و نرخ سود را رشد داده متاسفم

  • m ارسالی در

    من به جای کل ملت قسم میخورم که این حرفه ا شامل انتخابات امریکا/ دلار/ حقوقی/ سود بانکیو.... فقط و فقط بازی های کل مسولین است برای سوزاندن اصل پول مردم و جبران ک سری هاشون و شایدم اختلاس ها و...(سود نخو استیم/70 درصد الان ضرریم)
    دنبال چی هستید مسولین و اولیای خدا بر روی زمین؟؟ ؟

  • ناشناس ارسالی در

    سود بانکی بسیار ناعادلانه و کم است بانکها در سه سال اخیر سودهای بسیار زیادی ناشی از افزایش قیمت داراییها و سرمایه گذاریهایشان داشته اند ولی سپرده گذاران با اطمینان به بانکها زیان بسیار زیادی ناشی از افت ارزش پول متحمل شده اند قطعا بازار بورس از متعادل شدن سود بانکی هیچ زیانی متحمل نخواهد شد

  • محمود ارسالی در

    همین خبر گزاریها هستند که مردم سر در گم میکنند اونی که تو بورس. فکر سود ۲۰ درصد ی سالانه بانکی نیست اونیکه از بانک سود م یگیره اونقدر محتاط که فکر خرید سهام نیست شما خواهشن خیال بافی نکنید بزاریم هر کی راهش و خودش انتخاب کنه.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها