|
کدخبر: 130124

۳ پیش بینی درباره آینده دلار

دلار دوباره به صدر اخبار رسانه‌ها نشست. حالا دو روز متوالی است که اسکناس امریکایی در سراشیب افتاده و بهای آن تا ۲۷ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است. دلار تا پیش از این مرز مقاومتی ۳۰ هزار تومان را رد کرده و تا ۳۲ هزار تومان هم پیش رفته بود.

فعالان بازار ارز می‌گویند که جلو افتادن جو بایدن در انتخابات آمریکا، امیدها را برای مذاکره با ایران و گشایش سیاسی و اقتصادی تقویت کرده است.

آنها البته به تجربه ریزش شاخص بورس در اواخر تابستان امسال اشاره می‌کنند و معتقدند که بورس برای مردم ایران عبرت شده! و حالاعقبگرد دلار چشم خیلی‌ها را ترسانده و آنها را به صف فروش کشانده است.

این اتفاقات در بستری رخ می‌دهد که پیش از شروع سال ۹۹ بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که دلار امسال حداکثر تا ۲۰ هزار تومان پیش می‌رود و البته این اتفاق در نیمه دوم سال می‌افتد.

با این وجود، اسکناس امریکایی خیلی زودتر از تصور همه کانال‌های قیمت را یکی یکی درنوردید و از ۳۰ هزار تومان عبور کرد. حالا در شرایطی که فقط چند روز دیگر تا تعیین تکلیف انتخابات امریکا باقی مانده است، بازارهای ایران در وضعیت بیم و امید سرگردان مانده‌‎اند.

ریزش سنگین قیمت دلار اتفاق نمی‌افتد

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس بانکی معتقد است که قیمت دلار در ایران سیاسی شده است و دیگر از پارامترهای اقتصادی تبعیت نمی‌کند. او به تجارت‌نیوز می‌گوید که حتی در صورت انتخاب بایدن، باید دید که وضعیت ارتباط سیاسی ایران و امریکا به کدام سمت و سو می‌رود

حاتمی‌یزد تاکید می‌کند که حتی در صورت برگشت آمریکا به برجام قیمت دلار ریزش عمده‌ای را تجربه نخواهد کرد و در نهایت در کانال قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

اقتصاد کشش دلار گران‌تر از ۲۰ هزارتومان را ندارد

بهاالدین هاشمی، دیگر کارشناس بانکی هم اعتقاد دارد که بهبود وضعیت اقتصاد ارتباط غیرقابل انکاری با رشد سرمایه‌گذاری خارجی و بازگشت منابع و همین‌طور آزادی گردش پول و … دارد.

او تاکید می‌کند که درحال‌حاضر بایدن هم برای مذاکره با ایران شرایط دشواری پیش روی ایران گذاشته است که به نظر نمی‌رسد شرایط سیاسی و در نهایت شرایط اقتصادی کشور به سرعت از وضعیت فعلی خارج شود.

بنابراین به نظر می‌رسد که هیجان انتخابات امریکا بر بازار ارز به زودی فروکش می‌کند و قیمت‌ها برمی‌گردند.

این کارشناس بانکی البته توضیح می‌دهد که در صورت اتصال دوباره شبکه بانکی و اقتصاد ایران به تجارت جهان، باید گفت که قدرت خرید مردم و شرایط تولید و اقتصاد ایران در زمان فعلی کشش دلار بیشتر از ۲۰ هزار تومان را ندارد و اگر ایده‌آل‌ترین شرایط یعنی رفع تحریم‌های ایران و بهبود وضعیت اقتصادی اتفاق بیفتد، دلار در محدوده قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان تثبیت می‌شود.

خطر صعود دوباره قیمت دلار در نیمه دوم سال

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی معتقد است که صرف‌نظر از هیجان انتخابات امریکا، تلاش دولت برای رویگردانی از چاپ پول موجب شده است که دلار از قیمت ۳۰ هزار تومان عقبگرد کند.

بنا به توضیحات این کارشناس فروش نفت سقوط کرده و صادرات غیرنفتی به دلیل شیوع کرونا در شش ماهه اول امسال حدود ۳۵ درصد ریزش کرده است و دولت برای خودداری از چاپ پول و جهش تورم ناچار شده است که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه‌اش را به شیوه انتشار اوراق و فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس تامین کند.

با این وجود حجم نقدینگی ۱۵ درصد رشد داشته است اما نکته اینجاست که به نظر می‌رسد دولت در نیمه دوم سال برای تامین کسری بودجه قادر نیست که دوباره از ابزار انتشار اوراق و بازار سرمایه استفاده کند.

بنابراین خطر چاپ پول بالا می‌گیرد و احتمال صعود دوباره قیمت دلار است.

رادپور تاکید دارد که در صورت بازگشت وضعیت عادی به اقتصاد ایران، بهای دلار بیشتر از ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان نخواهد بود و قیمت ارز امریکایی در بازار ایران روی این محدوده تثبیت می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز
  • محسن ارسالی در

    اگر باید برگشت برام دلار باید 6 تومن بشه ،،کارشناس بانکی ب فکر دلار سرمایه داران هست. اصلا مردم قبول نمیکنند این حرف امسا ل شما،، فکر میکنی مردم تحمل دلار 20 توما نی دارند، خواهی یا خودت زدی خواب

  • پارسا ارسالی در

    با سلام
    وقتی می شود با 100 دلار حق وق یک کارگر و با 150 دلار حقوق یک کارمند را در ماه پرداخت ساده لوحانه خواهد بود که فکر کنیم دولت هم طالب ارزانی دلار است .
    اما اینکه دلار روی سبزی باغچه عم و رمضون هم اثر قیمتی می گذارد ....وچه بل ایی به سر مردم آمده بماند...
    قصه م ا به سر رسید کلاغه به خونش نرسید....

  • ناشناس ارسالی در

    هر سه اشتباه نظر دادند اقتصاد وابسته بدلار نیست وابسته بتولید است بدلیل اینکه احمدی نجات گفت تحریمها کاغذ پاره است زمان احمدی نجات تحریم ها بیشتر بود دلار هم 3000 تومان بود چرا دلار زمان احمدی نجات بالا نرفت بدلیل اینکه در آنزمان جوانها بکارهای تولیدی مشغول بودند جوانها بکار دلالی مشغول نبودند تمام شهرهای ایران مسکن مهر ساخت 25000 مگاوات نیروگاه ساخت غنی سازی ره اندازی کرد وغیره اگر احمدی نجات بیاید جوانها را بکار تولید ببرد دلار همان 3000 تومان میشود

ارسال نظر