|
کدخبر: 129137

آخرین وضعیت پول های بلوکه شده ایران

با تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ایران در پنج کشور مسدود شده است.سخنگوی دولت اخیرا گفته قرار است هیات‌هایی به کشورهایی که ایران در آنها منابع ارزی دارد اعزام شوند و منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کنند. باوجود این تلاش‌های مقامات برای آزادسازی این ارزها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

تاکنون ارقام متفاوتی درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها از سوی مقامات ذکر شده است. روزنامه جهان صنعت اخیرا در گزارشی میزان منابع ارزی مسدود شده ایران را حدود ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرده که البته این رقم بسیار کمتر از ارقامی است که مسئولان پیشتر اعلام کرده‌ بودند.

آن طور که این روزنامه نوشته با تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای که امریکا علیه ایران اعمال کرده، ۲۰ میلیارد دلار در چین، هفت میلیارد دلار در هند، شش میلیارد دلار در کره جنوبی، دو میلیارد دلار در عراق و یک و نیم میلیارد دلار از منابع ایران در ژاپن مسدود شده‌ است.

با این حساب پنج کشور بدهکار در واقع پنج کشور دوست ایران محسوب می‌شوند که برخی اخبار حاکی از آن است که منافع تجاری برخی از آنان با امریکا موجب شده عطای دوستی با ایران را به لقایش ببخشند.

با این حال ربیعی سخنگوی دولت اخیرا گفته است: «قرار است هیات‌هایی به کشورهایی که ایران در آنها منابع ارزی دارد اعزام شوند و منابع ارزی بلوکه شده ایران را آزاد کنند».

آن طور که کارشناسان می‌گویند آزاد شده این ارزها حتی اگر نتواند در بلندمدت به تعدیل شاخص ارزی کمکی کند حداقل برای مدتی بازار را از نوسانات افزایشی در امان نگه می‌دارد.

اما این ارزها در هر کشور اکنون چه وضعیتی دارند؟

کره جنوبی

۲۲ مهر رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد که مذاکرات با این کشور برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران آغاز شده اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

البته حسین تنهایی میزان پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی را هشت و نیم میلیون دلار برآورد کرده است. یعنی دو و نیم میلیارد دلار بیشتر از رقمی که روزنامه جهان صنعت در گزارشش به آن اشاره کرده است.

در کنار این، برخی منابع آگاه نیز خبر داده‌اند که پالت‌های دلار از کره جنوبی در راه ایران است.

با وجود این‌ها همچنان هیچ خبر رسمی‌ای از آزاد شدن ارزهای ایران در کشوری که ششمین شریک بزرگ تجاری ایالات متحده است، نشده است.

چین

آخرین اخبار مربوط به ارتباط چین و ایران به سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به پکن باز می‌گردد.

این سفر حواشی زیادی به دنبال داشت که البته موضوع ارزهای بلوکه شده جز آنان نبود. دست کم در خبرهای آشکار منتشر شده نشانی از این نیست که چین برخلاف اراده امریکا در مسیر تشدید تحریم ایران، کاری کرده باشد.

هند

این کشور یکی از نخستین کشورهایی بود که پس از تحریم‌های جدید امریکا علیه جمهوری اسلامی، خرید نفت از ایران را قطع کرد و برای خرید نفت و گاز با امریکا وارد مذاکره شد.

هند نهمین شریک تجاری بزرگ امریکاست. بنابراین به نظر می‌رسد که این کشور نیز به این زودی‌ها خیال آزاد کردن هفت میلیارد دلار ایران را ندارد.

ژاپن

این کشور روابطی بسیار نزدیک با امریکا دارد وحتی به نوشته سایت وزارت خزانه‌داری امریکا، چهارمین شریک بزرگ تجاری این کشور است.

تاکنون هم هیچ نشانه‌ای از اینکه بخواهد تغییری در این سیاست بدهد دیده نمی‌شود. شاید به همین دلیل هم مقام‌های سیاسی و اقتصادی ایران کمترین فشار را بر دولت ژاپن می‌آورند تا بتوانند منابع خود را آزاد کنند.

عراق

روز ۲۱ مهرماه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران برای دویمن بار طی چهار ماه اخیر به عراق رفت تا درباره دارایی‌های مسدودشده ایران در این کشور مذاکره کند.

آن طور که همتی خبر داد، توافقات خوبی برای آزادسازی منابع مالی بانک مرکزی و استفاده از آن برای تامین واردات کالاهای اساسی و ضروری ایران، شده است.

البته به نظر می‌رشد میزان ارزهای ایران در این کشور همچنان محل بحث است. حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ۹ بهمن ۹۸ به خبرگزاری ایرنا گفته بود که “بین چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است”. این رقم بیش از دو برابر رقمی است که روزنامه جهان صنعت نوشته است.

بهرحال با تغییر و تحولاتی که اخیرا در صحنه سیاست عراق به وجود آمد و از جمله رئیس کل بانک مرکزی این کشور تغییر کرد، بسیاری از تحلیلگران معتقدند این تغییر و تحولات به نفع ایران نخواهد بود و ممکن است عراق نیز سیاست سختگیرانه‌تری در مقابل ایران در پیش بگیرد.

البته همچنان نتیجه سفر رئیس کل بانک مرکزی به این کشور نامعلوم است.

هلال احمر

علاوه بر این‌ها رئیس جمعیت هلال‌احمر اخیرا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آزادسازی مرحله به مرحله‌ کمک‌ها و پول‌های بین‌المللی بلوکه شده این سازمان، گفته: از مبالغ بلوکه شده که در حال آزادسازی است حدود ۱۱ میلیون فرانک برای هزینه در بخش کرونا است.

به گفته او کل مبلغ بلوکه شده مربوط به این سازمان حدودا ۱۵ میلیون دلار است که برای آزادسازی آن در سه نوبت اقداماتی انجام گرفته و در هر بار حدود یک میلیون فرانک آن در اختیار هلال احمر قرار گرفته، برای مابقی مبالغ نیز اقداماتی در حال انجام است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر