|
کدخبر: 127764

پیشنهادی ویژه برای نقل و انتقال پول در تحریم ها

رئیس اتاق مشترک ایران و چین از پیشنهاد ایجاد صندوق‌های مبادله ارزی در قالب تهاتر در کشورهایی که شرکای اصلی تجاری ایران هستند خبر داد.

بانک و بیمه پیشنهادی ویژه برای نقل و انتقال پول در تحریم ها

مجیدرضا حریری با بیان این مطلب، اظهار کرد: در شرایط حساس اقتصادی و همچنین مشکلات تحریم‌ها و نقل و انتقالات پول لازم است که به دنبال روش‌های نوین تجاری باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل متوازن نبودن مبانی صادرات و واردات کشور نمی‌توان یک نسخه را برای همه شرکا پیچید، تصریح کرد: باید برای هر شریک تجاری مدل مختص به آن را پیدا کرد؛ به عنوان نمونه می‌توان به عراق اشاره کرد؛ ایران حجم صادرات بسیاری به این کشور دارد و در مقابل واردات بسیار محدودی از آن انجام می‌شود؛ بنابراین تهاتر با این کشور بی‌معناست.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین ادامه داد: کشوری مانند چین نیز که شاید تا حدودی تعادلی بین صادرات و واردات آن با ایران وجود داشته باشد، اما بین صادرکننده و واردکننده تعادل برقرار نیست. یعنی صادرکننده‌های ما عمدتا موادخام مانند سنگ آهن و فرآورده‌های پتروشیمی و... صادر می‌کنند که در قبال، کالایی برای واردات آنها نیست. در واقع بالانس خرید و فروش در روابط با این کشورها وجود ندارد.

حریری گفت: می‌توان شرکت هایی را ایجاد کنیم که به عنوان واسطه، ارزهای صادراتی را دریافت کنند و برای واردات صرف کنند. در واقع ارزهای حاصل از صادرات در کشورهای هدف دپو خواهد شد تا خریدهای وارداتی با آنها انجام شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین تاکید کرد: این پیشنهاد را در جلسه اخیر روسای اتاق‌های مشترک با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه (۱۵ مهر) مطرح کردیم که البته پیش تر نیز بنده در جلسه خصوصی با آقای انصاری این موضوعات را مطرح کرده بودم. مسئولان با چنین پیشنهادهایی مخالف نیستند و آن را رد هم نمی‌کنند، اما اینکه چرا رنگ اجرایی به خود نمی‌گیرد را نمی‌دانم.

به گفته وی، دولت چابکی لازم برای تصمیم گیری در مقابل تحریم و شرایط خاص آینده را ندارد و تنها براساس شرایط و مقتضیات روز تصمیم می‌گیرد اما این در حالی که باید با استفاده از راهکارهای مختلف وضعیت آینده را نیز پیش‌بینی کند و برای آن راهکار داشته باشد.

منبع: ایبنا

ارسال نظر