|
کدخبر: 121799

فین ‌تک ‌ها بازی را به بانک ‌ها باختند؟

برخی فعالان استارتاپی معتقدند در حالی که اکوسیستم کیف پول الکترونیک تا کنون عرصه نقش‌آفرینی استارتاپ‌ها بوده است، اما با مصوبه بانک مرکزی آنها از دور خارج می‌شوند و باید بازی را به بانک‌ها واگذار کنند.

بانک و بیمه فین ‌تک ‌ها بازی را به بانک ‌ها باختند؟

نهاد تصمیم‌گیر صنعت بانکداری و پرداخت، پس از مدت‌ها انتظار اکوسیستم استارپی، مستند خود در مورد کیف پول را ابلاغ کرده، اما در عمل گویی آب سردی را بر پیکر استارتاپ‌های فعال در این حوزه ریخته است.

مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک ایران مصوبه بانک مرکزی را مانعی برای ورود استارپ‌ها به این حوزه دانست و افزود: این مصوبه، بسیار بانک‌محور است، در حالی که بانک‌ها تاکنون مجوز لازم برای حضور در عرصه کیف پول را داشته‌اند و تغییری در شرایط آنها ایجاد نشده است.

وی افزود: انتظار می‌رفت با صدور این مصوبه، فضا برای فعالیت استارتاپ‌های فین‌تکی بازتر شود، اما متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداده که به نظر می‌رسد امکان ورود تیم‌های استارتاپی به حوزه کیف پول دیگر وجود ندارد.

استارتاپ‌ها باید بازی را واگذار کنند

دبیر انجمن فین‌تک بیان کرد: تا زمانی که مستندی وجود نداشت، عرصه کیف پول محل حضور استارتاپ‌ها بود چرا که پیشرفت این ابزار، به شدت به فناوری و تجربه کاربری وابسته است و بانک‌ها نسبت به هر دو حوزه به دلیل نگاه سنتی‌ای که دارند، ناآشنا هستند.

عبادی ادامه داد: اکنون با وجود این مصوبه، در عمل تیم‌های استارتاپی یا به کل از بازی خارج می‌شوند یا تنها می‌توانند در ابتدای راه حضور داشته باشند و بعد از رسیدن به حدی از توسعه، ناچار به خروج از عرصه و واگذاری کار به بانک‌ها خواهند شد.

به گفته وی در واقع با تصمیم بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌های فناورانه وابسته به آنها، به بازیگران اصلی این حوزه تبدیل می‌شوند.

مصوبه بانک مرکزی؛ مانعی برای ایجاد کیف پول موفق

 دبیر انجمن فین‌تک بیان کرد: در حالی که بانک مرکزی مدت‌ها برای تدوین مصوبه خود از فعالان این اکوسیسم دعوت می‎کرد، متن نهایی، بدون حضور نمایندگان استارتاپ‌های فین‌تکی تهیه و تصویب شد؛ در نتیجه این مستند چالش‌های حقوقی تیم‌های استارتاپی را برطرف نمی‌کند.

عبادی ادامه داد: اکنون همه تضمین‌ها بر اساس سرمایه ثبتی استارپ‌ها در نظر گرفته شده است، در حالی که با توجه به شرایط حقوقی آنها، در عمل افزایش سرمایه به آن میزان که در مصوبه پیش‌بینی شده است، برای استارتاپ‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی راهکار جایگزین را در نظر گرفتن تضمین‌ها نقدشونده دانست و افزود: این تضامین می‌توانست در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد تا دغدغه‌های این نهاد نیز برطرف شود.

به گفته دبیر انجمن فین‌تک، مصوبه موجود تصمیم نهایی بانک مرکزی محسوب می‌شود و ابلاغ هم شده است، در حالی که این مستند مانعی بر سر راه ایجاد کیف پول‌های موفق خواهد بود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها