|
کدخبر: 116997

پول فروش طلا هنوز به بانک مرکزی برنگشته است!

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص ذخیره سکه و طلا در منازل مردم گفت: پس از ورود واکسن کرونا به بازار قیمت جهانی طلا به شدت کاهش می‌یابد که نخستین گام طلای جهانی ۱۷۰۰ دلار خواهد بود، همچنین نرخ ارز نیز صددرصد کاهش می‌یابد.

بانک و بیمه پول فروش طلا هنوز به بانک مرکزی برنگشته است!

کشتی آرای درباره میزان طلا و سکه در دست مردم گفت: صحت و سقم آن را تأیید نمی‌کنم ولی طبق یک برآورد صورت گرفته نزدیک ۳۰۰ تن طلا و سکه در منازل ذخیره شده است.

کشتی آرای در این باره تصریح کرد: ۷۵ درصد طلای تولیدی باید به بازیافت برگردد؛ وقتی می‌گوییم در سال‌های قبل ۱۲۰ تن تولید مصنوعات داشتیم باید ۷۵ درصد آن به بازیافت برمی گشت که برنگشته! این روال در سال‌های متمادی رخ داده البته این آمار تایید شده نیست ولی نزدیک به یقین است. کمااینکه مسئولان کشور اعلام کرده‌اند که ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌هاست که تبدیل این رقم به سکه نیز همان ۳۰۰ تن را نشان می‌دهد.

او ادامه داد: بانک مرکزی در یک مرحله ۶۰ تن طلا فروخت که هنوز هم برنگشته است! در سال‌های گذشته هم این اتفاق‌ها رخ داده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که این عدد شامل سکه و طلای خام می‌شود، گفت: بله سکه و طلای خام و طلاهایی که از رده خارج شده اند، طلاهایی که هنوز استفاده می‌شوند به عنوان رایج محسوب می‌شود و حساب نمی‌آوریم. خیلی از سکه‌ها و طلاهای قدیمی هستند ک هنوز برنگشته‌اند؛ مثلاً موسسه اعتباری دانشگاه تهران در مقطعی قبل از انقلاب سکه یادبود ضرب کرد و مشابه این سکه‌های یادبود زیاد داریم که هیچ وقت به چرخه ذوب بازار نرسیده است و در منازل و کلکسیون‌ها و … است.

او افزود: بخش خرید و فروش طلا و سکه از صنعت طلا کاملاً مجزاست و بخش بورس بازی و سفته بازی است که اشخاص برای حفظ سرمایه‌شان پول هایشان را از بانک خارج کرده و به خرید و فروش طلا و سکه روی آورده‌اند.این روال درست یا غلط فعلا وجود دارد و تا زمانی که ابزارهای لازم در کشور از جمله تثبیت نرخ ارز نداشته باشیم این وضعیت ادامه دارد.

ریزش شدید قیمت طلا و ارز بعد از ورود واکسن کرونا به بازار

کشتی آرای درباره تاثیر واکسن کرونا بر قیمت جهانی طلا و نرخ ارز گفت: قیمت جهانی طلا به شدت کاهش می‌یابد. نخستین گام طلای جهانی ۱۷۰۰ دلار خواهد بود. کسب و کارها رونق می‌گیرد و این عامل مهمی است. یعنی متقاضی طلا برای ذخیره‌سازی کم می‌شود و در کشور ما هم همین اتفاق می‌افتد و احتیاجی نیست کسی پولش را تبدیل به سکه کند.

او اظهار کرد: خیلی از کارخانه‌ها الان تعطیل هستند وقتی راه بیفتد رشد اقتصادی می‌شود. اشتغال و ارزش پول ملی بهتر می‌شود. اینها باعث می‌شود که قیمت طلا کاهش بیابد. یعنی باید بنشینیم دعا کنیم تا زودتر واکسن بیاید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آینده نرخ ارز گفت: نرخ ارز پس از ورود واکسن کرونا به بازار صددرصد کاهش می‌یابد. من این نوید را به شما می‌دهم که دعا کنید کرونا مهار شود، قیمت ارز در کشور پایین می‌آید.

او افزود: از قبل عید که کرونا شد، صادراتمان محدود شده است؛ خیلی از کشورها کالاهای ما به‌خصوص مواد کشاورزی را قبول نمی‌کنند. به جز صادرات، با توجه به محدودیت نبود تبادل و ارتباطات خارجی (مسافری بین ایران و کشورهای خارجی جابه‌جا نمی‌شود؛ الان توریسم در حد صفر است) که ارز آور است. اگر کرونا برداشته شود دادوستدهای حتی چمدانی‌مان افزایش می‌یابد و توریسم وارد کشور می‌شود و صادرات رونق می‌گیرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر