|
کدخبر: 111276

آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟ + جزئیات

با توجه به هفت میلیارد دلاری که قرار است ایران از کره جنوبی دریافت کند و دلارهای حاصل از مبادله ایران با ونزوئلا که احتمالا در آینده نزدیک به ایران می‌آید، آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟

بانک و بیمه آیا احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد؟ + جزئیات

کمال سیدعلی در پیش‌بینی قیمت دلار می‌گوید: اکنون جذب نقدینگی توسط بازارهای مختلف از جمله مسکن، سهام و… صورت می‌گیرد و به نظرم قیمت ارز تکان نمی‌خورد. انتقالات ارزی از کشور چین و آزادشدن درآمدهای بلوکه ما در سایر کشورها هم کمک کننده خواهد بود اما پاسخگوی این میزان نقدینگی سرگردان در بازار ما نیست.

سیدعلی-کمال

یکشنبه ۲۹ تیر ماه نرخ ارز برای فروش در صرافی ملی، ۲۳۱۰۰ تومان اعلام شد.همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲۳۰۰ تومان خریداری کردند. آیا در روزهای آینده این نوسان قیمت دلار ادامه خواهد داشت یا اینکه ممکن است به دلیل اخبار سیاسی و اقتصادی چند وقت اخیر فعالان بازار ارز شاهد ریزش ناگهانی قیمت دلار باشند؟

کمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، درباره وضعیت احتمالی نرخ ارز در روزهای آینده توضیح می‌دهد: اکنون جذب نقدینگی توسط بازارهای مختلف از جمله مسکن، سهام و… صورت می‌گیرد و به نظرم قیمت ارز تکان نمی‌خورد، چون بازارها باید عقب ماندگی‌های خود را نسبت به هم جبران کنند. گاهی بازارها در عرض چند ماه این عقب ماندگی‌ها را جبران می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت طلب هفت میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران یا ورود ارزهای حاصل مبادله با ونزوئلا می‌تواند بازار ارز را کمی آرام کند؟ می‌گوید: هفت میلیارد دلار طلب ارزی از کره جنوبی مصرف دولت یا حتی کمتر از آن است زیرا نیاز ارزی برای کالاهای اساسی ما حدودا ۴۰ میلیارد دلار در سال است.

وی می‌افزاید: البته انتقالات ارزی از کشور چین و آزادشدن درآمدهای بلوکه شده ما در سایر کشورها کمک کننده خواهد بود اما پاسخگوی این میزان نقدینگی موجود در بازار ما نیست. نقل و انتقالات ارزی ما از خارج از کشور اگر سریعتر پیش رود،بر ورود منابع ما از کشورهایی مثل عراق یا ونزوئلا تاثیر خواهد داشت اما باز هم تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

سید علی درباره امکان تزریق ارز توسط بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز اظهار می‌کند: تزریق ارز برای کنترل قیمت توسط بانک مرکزی در بازار آزاد صحیح نیست مگر این که مطمئن باشد که با دخالتش بازار به سرعت به قیمت هدف بانک مرکزی بر می‌گردد در غیر این صورت تزریق مقطعی فقط اتلاف منابع است حتی اگر بانک مرکزی منابع کافی برای تزریق داشته باشد که البته دارد.

به گفته این کارشناس موضوعی که می‌تواند در بازار قدری اثرگذار باشد بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است که باید توسط صادرکنندگان به سیستم بازگردد.

این کارشناس در پایان تاکید می‌کند: وضعیت نقدینگی ما باید توسط سایر بازارها کنترل شود. لازم است نحوه تامین کسری بودجه دولت روشن شود و پوشش کسری فقط با افزایش پایه پولی و چاپ اسکناس صورت نگیرد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر