|
کدخبر: 108986

احتمال کاهش شدید قیمت ارز در روزهای آتی

براساس شنیده‌ها، دیروز هواپیمای حامل پالت‌های دلار به کشور وارد شده که احتمال وقوع شوک ارزی و سقوط آزاد قیمت‌ها را تقویت می‌کند.

اقتصاد احتمال کاهش شدید قیمت ارز در روزهای آتی

در روزهای تشدید نوسانات ارزی شنیده‌های مهمی به گوش می‌رسد. افزایش گمانه‌زنی‌هایی درخصوص ورود محموله‌های ارزی حاصل از فروش طلای ونزوئلا به بازارهای ایران شکل گرفته که صحت آنها می‌تواند جهت‌گذاری قیمت‌ها را به کلی تغییر دهد. براساس شنیده‌ها، دیروز هواپیمای حامل پالت‌های دلار به کشور وارد شده که احتمال وقوع شوک ارزی و سقوط آزاد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با این حال این موضوع از سوی مقامات دولتی تایید نشده و نمی‌توان درخصوص صحت و سقم آن اظهارنظری کرد.

 

طبق این گزارش، برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار معتقدند که با نزدیک‌تر شدن به پایان مهلت بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و نیز روان‌تر شدن فعالیت‌های تجاری که از ابتدای سال و تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده بود؛ روند تامین ارز کالاهای وارداتی به کشور به روال عادی برخواهد گشت.

فعالان بازار در این خصوص اذعان دارند که بخشی زیادی از افزایش فشار بر نرخ حواله درهم ناشی از تقاضای انباشته شده‌ای است که در دوران قرنطینه کرونا و بسته بودن مرزها توان مرتفع شدن را نداشت. به‌عنوان مثال برخی فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که برخی از قاچاقچی‌ها زمانی که مرزها بسته بود، نتوانستند کالای خود را وارد کشور کنند و در شرایط کنونی، برای ورود همان میزان کالا به یک‌باره به بازار ارز و صرافی‌ها هجوم برده‌اند. ورود یک‌باره آنها سمت تقاضا را تقویت بیشتری کرده است. در کنار این، صرافی‌ها نیز به‌دلیل عدم احیای صادرات به سطح پیش از کرونا و کاهش ورودی ارز توان پاسخگویی به تقاضای انباشته شده ارزی را نداشته‌اند. طبیعتا با خروج این تقاضای تجمیع شده از بازار می‌توان انتظار کاهش قدرت سمت تقاضا را داشت.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز در همین خصوص با اشاره به اینکه تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به‌خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته تاکید کرده که بازار ارز با فروکش کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد. از سوی دیگر افزایش گمانه‌زنی‌هایی درخصوص ورود محموله‌های ارزی حاصل از فروش طلای ونزوئلا به بازارهای ایران شکل گرفته که صحت آنها می‌تواند جهت‌گذاری قیمت‌ها را به کلی تغییر دهد. براساس شنیده‌ها، دیروز هواپیمای حامل پالت‌های دلار به کشور وارد شده که احتمال وقوع شوک ارزی و سقوط آزاد قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با این حال این موضوع از سوی مقامات دولتی تایید نشده و نمی‌توان درخصوص صحت و سقم آن اظهارنظری کرد.

درباره وضعیت ارزی کشور دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری هم پس از اعلام اولویت اصلی اقتصاد کشور بیان کرد که ذخایر ارزی بانک مرکزی بی‌سابقه است.

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    من متن این خبر را نخواندم ولی یه ضرب ا لمثل میگه بزک نمیر بهار میاد کمبیزه با خ یار میاد ههههههههههههه

  • ناشناس ارسالی در

    آخه این دولت کی حرف راست زده؟!!! اگه جها نگیری اینجوری گفته ، شما برعکسش کنید.قیم ت دلار تا حداقل ۲۵ هزار تومن خواهد رفت .

ارسال نظر