|
کدخبر: 324990

گاز / آلودگی هوا / کارخانه

گاز هست ، ولی کم است / زمستان با کمبود گاز چه کنیم؟

حجت الله میرزایی ، معاون وزیر سابق کار در بیانیه ای در مورد کسری نیاز مصرفی گاز در زمستان و تعطیلی کارخانه ها سخن گفته است.

انرژی

حجت الله میرزایی، معاون وزیر اسبق کار: به اندازه یک سوم نیاز مصرفی گاز کشور در زمستان کسری داریم. تامین گاز به قیمت تعطیل کردن کارخانه‌ها و آلودگی هوا حاصل شده است.

ایران دومین دارنده منابع گاز دنیاست؛ اما به دلیل مصرف بالای داخلی، حتی جزو 10 کشور صادرکننده آن نیست. مسئله مهم‎تر این که تولید 70 درصد برق کشور هم به گاز وابسته است و 70 درصد تولید گاز هم به یک مخزن وابسته است. در این شرایط گزارش صندوق توسعه ملی، حاکی از این است که با وجود سرمایه‌گذاری حدود 100 میلیارد دلاری ایران در میدان عظیم پارس جنوبی، با رشد شدید مصرف گاز طی سال‌های اخیر، تولید پاسخگوی این حجم مصرف نیست و تا افق 1420 ناترازی گاز به وضعیتی می‌رسد که فقط می‌توان به یک‌سوم تقاضای گاز در کشور پاسخ داد.

کمیته اضطرار آلودگی هوا برای کاهش آلودگی تصمیم به تعطیلی کارخانجات آلاینده گرفته است که باید بگویم هنوز این موضوع با کوره‌پزخانه‌ها مطرح نشده است.

با بیان اینکه کوره‌پزخانه‌ها از گاز استفاده کرده و فاقد آلایندگی هستند، امروزه اکثر واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو هستند که تعطیلی برخی از آنها به بهانه آلایندگی آسیب‌های جدی را به وجود خواهد آورد.

در گذشته به دلیل فعالیت گسترده کارخانجات افت فشار گاز به وجود آمده و تعدادی از تولیدکنندگان ملزم به استفاده از سوخت مازوت بودند اما امروز شرایط آنقدر سخت شده که بیشتر واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل بوده اما با این وجود همچنان با کمبود گاز مصرفی در زمستان مواجه هستیم.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ایرانی میهن پرست ارسالی در

    اگر گاز کم دارید ، لطفا صادر نکنید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها