|
کدخبر: 319089

خودرو فرسوده/آلودگی هوا/محیط زیست

هزینه های اقتصادی آلودگی هوا / مرگ و میر سالانه به ۸ میلیون نفر رسید!

آلودگی هوا جدا از آنکه تاثیر خود را بر روی محیط زیست می گذارد، هزینه های بالایی را برای انسان به همراه دارد.

اقتصاد هزینه های اقتصادی آلودگی هوا / مرگ و میر سالانه به ۸ میلیون نفر رسید!

آمارها نشان می دهد که سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود را بابت آلودگی هوا از دست می دهند که این آمنر را می توان بسیار خطرناک دانست. در کلانشهرهای ایران نیز، مدت زمان زیادی می شود، که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و تاکنون هیچ راهکاری برای این موضوع درنظر گرفته نشده است.

آسمان‌های آلوده همچنان سرفصل‌های خبری است و اکنون آمار سالانه مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در فضای باز به ۸ میلیون نفر در سراسر جهان می‌رسد.

آلودگی هوا اثرات نامطلوب مستندی بر سلامت دارد اما موضوع هوای پاک اغلب از شکاف مذاکرات جهانی خارج می‌شود.

خبرهای آلودگی هوا هر سال پررنگ‌تر می‌شوند و شواهد علمی در مورد تأثیر آلودگی وجود دارد؛ بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۷۰ هزار مقاله علمی وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا بر سلامت ما تأثیر منفی می‌گذارد.

بسیاری از افراد با مشکلاتی ازجمله سرفه‌های مداوم، سرطان ریه و سکته مغزی و زوال عقل مواجه می‌شوند و نیاز فوری به هوای پاک احساس می‌شود.

هوای پاک نتایج اقتصادی و بهره‌وری را به شدت بهبود می‌بخشد همچنین هزینه‌های سیستم بهداشتی را کاهش می‌دهد و تأثیر نامتناسبی بر بخش‌های خاص دارد. بر اساس گزارش بانک جهانی، به‌طور خاص، هزینه جهانی خسارات بهداشتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا حدود ۸.۱ تریلیون دلار هزینه دارد.

علاوه بر این، اگر راه‌حلی پیدا نشود یا اقداماتی انجام نشود، تا سال ۲۰۶۰ سالانه ۳.۸ میلیارد روز کاری را به دلیل آلودگی هوا از دست خواهیم داد. جای تعجب نیست که اثرات آلودگی هوا به‌طور نامتناسبی توسط کشورهای با درآمد پایین و متوسط احساس می‌شود.

بهبود کیفیت هوا تضمین می‌کند که روزهای کاری کمتری به دلیل بیماری از دست می‌رود و آسیب‌های شناختی را که در غیر این صورت منجر به عملکرد ضعیف در مدارس می‌شود، کاهش می‌دهد.

هوای پاک باعث افزایش عملکرد محصول و در نتیجه امنیت‌ غذایی می‌شود همچنین می‌توان به بهره‌وری بالاتر از زیرساخت‌های انرژی خورشیدی و افزایش درآمدهای گردشگری اشاره کرد.

شواهد روشن است که تامین مالی هوای پاک سرمایه‌گذاری در توسعه است اما گزارش اخیر بودجه جهانی کیفیت هوا نشان می‌دهد که تنها یک درصد از بودجه توسعه بین‌المللی و ۲ درصد از بودجه عمومی بین‌المللی آب‌وهوا با آلودگی هوای بیرون مقابله می‌کنند.

کشورهای آفریقایی علیرغم داشتن پنج کشور از ۱۰ آلوده‌ترین کشور جهان به ازای سرانه جمعیت، فقط ۵ درصد از بودجه موجود را دریافت کردند. ۸۶ درصد از بودجه فقط به پنج کشور آسیایی تعلق گرفت.

به‌طور کلی عمده‌ترین منابع انتشار ذرات معلق نیز احتراق سوخت مانند سوزاندن زغال  سنگ و چوب، خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده، فرایندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودروها است. ذرات معلق عموما در ماه‌های سرد سال کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مطالعات علمی متعدد درباره ذرات معلق نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض این آلاینده باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. مرگ زودرس در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی، بروز حملات قلبی غیرکشنده، ضربات قلب نامنظم، ابتلا به سرطان ریه، تشدید آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مشکلاتی است که آلودگی هوا برای سلامت انسان ایجاد می‌کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها