|
کدخبر: 314361

قیمت نفت/معاملات جهانی/طلای سیاه

قیمت نفت صعودی شد/سرمایه گذاران انرژی محتاط شدند

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا که سرمایه گذاران در آستانه برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس، محتاط شدند، افزایش ملایمی پیدا کرد.

انرژی قیمت نفت صعودی شد/سرمایه گذاران انرژی محتاط شدند

قیمت معاملات نفت، امروز ۴شنبه، با شیب ملایم همراه بود، به نحوی که قیمت طلای سیاه در بازار جهانی به ۸۱ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز سه‌شنبه تحت تاثیر احتمال تمدید یا تشدید کاهش تولید اوپک پلاس و همچنین نگرانی‌ها نسبت به اختلال در تولید نفت قزاقستان و افت ارزش دلار آمریکا، حدود دو درصد صعود کرده بودند.

هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس شرکت ان اس تردینگ که واحدی از شرکت نیسان سیکیوریتیز است، در این باره گفت: سرمایه‌گذاران در بحبوحه نگرانی‌ها در خصوص اختلال در عرضه نفت قزاقستان، به خرید پرداختند. همه نگاه‌ها به سیاست اوپک پلاس و چشم‌انداز تقاضا در پایان سال میلادی جاری دوخته شده است، اما انتظار می‌رود که وست تگزاس اینترمدیت، برای مدتی در حدود ۷۶ دلار معامله شود و دامنه نوسان آن پنج دلار باشد، مگر این که اوپک پلاس محدودیت عرضه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دیدار آنلاین وزیران اوپک پلاس روز ۳۰ نوامبر (۹ آذر) برای مذاکره درباره اهداف تولید سال ۲۰۲۴، برگزار می‌شود.

چهار منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند این مذاکرات دشوار خواهد بود و احتمال آن وجود دارد که به جای کاهش بیشتر تولید، توافق قبلی تمدید شود.

وارن پاترسون و ایوا مانتی، تحلیلگران بانک آی ان جی در یادداشتی نوشتند: اگر تولیدکنندگان اوپک پلاس نتوانند به یک توافق اولیه دست پیدا کنند، ریسک این که نشست آنها با تاخیر بیشتری روبرو شود، منتفی نیست و این امر، قیمت نفت را در معرض فشارهای کاهشی بیشتری قرار می‌دهد. دورنمای بازار نفت در سال ۲۰۲۴، تا حد زیادی به سیاست اوپک پلاس بستگی دارد.

به گفته مقامات کشوری و داده‌های مقامات بندری، طوفان شدید در منطقه دریای سیاه، باعث اختلال در صادرات نفت قزاقستان و روسیه به میزان دو میلیون بشکه در روز شده و نگرانی‌ها نسبت به  کمبود عرضه در کوتاه‌مدت را تشدید کرده است.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد بزرگترین میادین نفتی قزاقستان مجموع تولید روزانه خود را از ۲۷ نوامبر، به میزان ۵۶ درصد کاهش می‌دهند.

قیمت نفت همچنین از ضعف دلار و کاهش ذخایر نفت آمریکا حمایت شد.

بر اساس گزارش رویترز، با افزایش انتظارات نسبت به این که فدرال رزرو آمریکا، ممکن است در اوایل سال میلادی آینده، کاهش نرخ بهره را آغاز کند، دلار در معاملات روز چهارشنبه، در برابر ارزهای رقیب، نزدیک به پایین‌ترین رکورد سه ماه گذشته ایستاد. دلار ضعیف‌تر معمولا از قیمت نفت پشتیبانی می‌کند زیرا نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر، ارزان‌تر می‌کند.

در همین بین، منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته ۸۱۷ هزار بشکه کاهش یافت. هشت تحلیلگر در نظرسنجی رویترز برآورد کردند که ذخایر نفت در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر، به طور متوسط حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها