|
کدخبر: 253337

عقبگرد طلای سیاه کمتر از ۱۰۰ دلار

قیمت نفت امروز دوباره کاهش یافت. این در حالی است که روز گذشته هم بهای طلای سیاه حتی تا زیر ۱۰۰ دلار عقب‌گرد داشت. اما دلیل اصلی کاهش قیمت نفت چه بود؟

قیمت نفت در دو روز اخیر افتی قابل توجه تجربه کرد و لحظاتی حتی کمتر از ۱۰۰ دلار شد.

نفت در هفته پر نوسان خود، دو روز صعودی بود، اما از چهارشنبه، روند کاهشی قیمت نفت آغاز شد. این روند امروز هم ادامه داشت. البته دیروز یک خبر جدید هم بازار نفت را تحت‌تاثیر قرار داد.

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ روز پنجشنبه تصویب کرد که واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه به طور کلی و فوری تحریم شود. تحریم روسیه خبری بود که بازار انتظار آن را نداشت. زیرا اتحادیه اروپا موضع محافظه‌کارانه‌ای در برابر تحریم روسیه گرفته بود و قیمت نفت تغییر خاصی نکرد.

اروپا حتی اعلام کرد که نفت و گاز روسیه تحریم‌شدنی نیست. برای مثال کشوری مانند آلمان موضع شدید و سختی در برابر آمریکا داشت.

روسیه ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان اعلام کرده بودند که نمی‌توانند در تحریم روسیه به آمریکا بپیوندند، زیرا قیمت نفت افزایش می‌یابد.

پس از این اتفاق، روسیه تصمیم گرفت تنها در ازای روبل روسی نفت و گاز به اروپا صادر کند. اتحادیه اروپا هم به شکل‌های گوناگون اعتراض خود نسبت به این تصمیم را نشان داد، اما روسیه بر تصمیم خود مصمم بود و قیمت نفت کمی افزایش یافت.

تا حدی که آمریکا و برخی دیگر از کشورهای مصرف‌کننده تصمیم گرفتند ۱۸۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار کنند تا قیمت نفت کنترل شود.

از زمانی که این تصمیم نهایی شد، قیمت نفت حدود ۱۰ دلار کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی هم پس از انعقاد پیمان اول مارس، حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگر را آزاد می‌کند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها