|
کدخبر: 299709

وضعیت آب در این استان بحرانی است

شرکت آب و فاضلاب استان یزد در تیرماه امسال در چند مرحله نسبت به وضعیت منابع آب و میزان مصرف در استان هشدار داده و به تازگی وضعیت قرمز اعلام کرده است.

شدت گرمای هوا نیز مزید بر علت شده و مصرف آب را به حداکثر ممکن رسانده و موجب شده تا شرایط آب در این استان مطلوب نباشد.

همچنین به تازگی اعلام شده مصرف آب در استان یزد امسال ۹ درصد افزایش یافته است و ۲۰ درصد آب شرب استان را کولرها مصرف می کنند.

اوضاع آب در استان خشک و کویری یزد که طی ۲ دهه گذشته با غول خشکسالی روبرو بوده اصلا خوب نیست و کوتاه ترین راهکار برای مقابله با این وضعیت، فقط و فقط صرفه جویی است.

این روزها باید حمام رفتن را کمتر و مدت زمان آن را کوتاهتر کرد، از شستن خودرو با اب شرب خودداری نمود، حیاط را با اب شستشو نداد و حتی موقع شستن ظروف باید نهایت صرف جویی را به کار برد و منازلی که باغچه دارند باید در مصرف بی رویه آب تجدید نظر کنند؛ کولرها باید روی دور کند قرار گیرد و در صورت داشتن نشتی، تعمیر شود.

اینها ساده‌ترین راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است که اگر رعایت کنم قطعا تابستان گرم و سوزان امسال را پشت سر می گذاریم، تابستانی که دمای هوای آن هفته گذشته در شهر بافق یزد به ۴۸.۲ رسید.

البته صرفه جویی، اما و اگر و زمستان و تابستان ندارد بلکه امری پسندیده و دستور دین مبین اسلام است و از این رو نباید تصور کنیم اگر نعمتی به وفور یافت شد پس حق داریم هر طور خواستیم مصرف کنیم.

نباید تصور کنیم اگر باران آمد دیگر اجازه داریم بریزیم و بپاشیم و رعایت نکنیم؛ مگر آیندگان ما در این نعمت الهی و حیاتی، سهیم نیستند و نباید از آن بهره مند شوند؟

مسئله آب و بحران کم آبی موضوعی نیست که به امروز و دیروز و امسال محدود شود موضوعی است که حداقل در سال های اخیر بسیار درباره آن خوانده یا شنیده ایم، بحرانی که برای مدیریت آن همه ما در آن سهم داریم و باید برای حفظ این سرمایه بکوشیم .

آب یکی از ارکان اصلی حیات بشری است بطوری که حیات بدون آن برای موجوات زنده به هیچ وجه قابل تصور نیست؛ توزیع نامناسب آب و از آن مهمتر نبود آب سالم در بسیاری از نقاط جهان، نگرانی های زیادی را پیش روی بشر قرار داده است .

اگر ما رفتارمان و همچنین روش مدیریت استفاده از آب را تغییر دهیم قادر به رسیدن به یک آینده مطلوب خواهیم بود؛ نکته قابل توجه اینکه تاکید بر صرفه جویی در مصرف آب باید همچنان مد نظر مردم و اعلام موکد آن از سوی مسوولان ذیربط باشد.

متاسفانه در سال جدید و با وقوع بارشهای نسبتا خوب، برخی توصیه ها به صرفه جویی در مصرف اب به فراموشی سپرده شد.

شرکت های آب منطقه ای و آبفاهای شهری و روستایی استان هم باید همچنان شهروندان را به صرفه جویی تشویق کنند و راهکاری لازم در این زمینه را ارائه دهند.

بانکها، ادارات، واحدهای تولیدی و..... باید همچون سال های گذشته، صرفه جویی کنند و آب را برای مصارف غیر ضروری، بیهوده هدر ندهند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها