|
کدخبر: 298994

پارک انرژی؛ پلی بین صنعت و جامعه

«گروه ماه‌تاب» در سال ۱۳۸۰ و با بهره‌گیری از تجربیات متخصصین صنعت برق، به عنوان اولین شرکت خصوصی تولیدکننده‌ی برق در ایران تأسیس شد. این گروه با سرمایه‌ی انسانی حدود یکصد نفر همواره تلاش نموده است با یادگیری از تجارب و روش‌های موفق دنیا، نسبت به الگوسازی در مدیریت سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی پروژه‌های زیربنایی در صنعت انرژی و سایر صنایع و بخش‌های کشور اقدام نموده و به عنوان یک مجموعه‌ی جریان‌ساز در کشور عزیزمان ایفای نقش نماید.

انرژی پارک انرژی؛ پلی بین صنعت و جامعه

اگرچه گروه ماه‌تاب یک بنگاه اقتصادیست، اما تنها به کسب سود و موفقیت‌های مالی نمی‌اندیشد و از ابتدای شکل‌گیری، ارائه‌ی خدمات اجتماعی به جوامع محلی پیرامونی را جزو وظایف ذاتی خویش تلقی می‌کرده و بر این باور است که این اندیشه بایستی در تمامی صنایع کشور نیز به عنوان یک ارزش مورد توجه قرار گیرد.

پارک-انرژی۵

نیروگاه‌ها به دلیل ماهیت صنعتی‌شان عموماً در حاشیه‌ی شهرها احداث می‌شوند. برقراری ارتباط روزمره و تعامل مناسب با این جامعه‌ی محلی، نیازمند به‌کارگیری ابزارها و بهانه‌هایی مناسب است. «پارک انرژی» رویکرد خاص ماه‌تاب برای این نیاز و پایگاه اجتماعی مد نظر برای ایجاد رابطه‌‌ای اولیه و مبتنی بر احترام با مخاطبان محلی است. مخاطبانی که در قالب اقشار مختلف دانش‌آموز، دانشجو، مربی و آموزگار و همچنین خانواده‌ می‌توانند به بهانه‌ی بازدید از پارک انرژی، پیوندی اجتماعی و انسانی با ماه‌تاب برقرار کنند.

پارک-انرژی۳

گروه ماه‌تاب در ابتکاری ویژه، ضمن رعایت مسائل ایمنی و امنیتی، درب نیروگاه‌های خود را به روی جامعه گشوده است تا میهمان این عزیزان باشد. بازدیدکنندگان ضمن ورود به نیروگاه، با فضایی جذاب و ما بین آزمایشگاه علوم و شهربازی روبرو می‌شوند و بسیاری از مطالبی که درون کتاب‌های درسی و به شکل نظری خوانده‌اند، با تجهیزات مختلف و مشاهده‌ی پویانمایی‌ها از نزدیک لمس و آزمایش می‌کنند.

پارک-انرژی۲

با توجه به رسالت اصلی گروه ماه‌تاب، تأکید ما بر روی مفاهیم و مبانی انرژی و خصوصاً انرژی الکتریکی است و بازدیدکنندگان در محیطی پرنشاط به تولید، تبدیل و یا انتقال انرژی در مقیاس تجهیزات پارک انرژی اقدام می‌نمایند. بازدید از پارک‌های انرژی ماه‌تاب رایگان است و علاوه بر آن، تمامی بازدیدکنندگان در طول مدت حضور خود در پارک انرژی تحت پوشش بیمه‌ی مسئولیت مدنی نیروگاه هستند تا همه‌چیز برای خلق یک تجربه‌ی خاطره‌انگیز برای مراجعان فراهم باشد.

پارک-انرژی۱

البته بازدید از پارک‌های انرژی، فقط در مفاهیم مرتبط با انرژی خلاصه نمی‌شود. متناسب با محل استقرار پارک، ظرفیت‌های محلی و شرایط زمانی، برخی ابتکارات نیز جهت کمک بیشتر به ساختن نسلی بهتر برای آینده‌ی میهن عزیزمان، مکمل برنامه‌های بازدید خواهند شد. برای مثال، در برخی پارک‌های انرژی و در راستای انتقال آموزه‌های زیست محیطی به بازدیدکنندگان، پویش‌های زیست محیطی از قبیل «نه به پلاستیک»، «ساحل پاک» و «شهر بدون پلاستیک»، برای حساس‌سازی بازدیدکنندگان (به ویژه دانش‌آموزان) نسبت به معضل زباله اجرا شده است. در همین راستا از دانش‌آموزان بازدیدکننده خواسته شده تا نسبت به تفکیک زباله‌های خشک منزل خود اقدام نمایند و در زمان بازدید، آن‌را به عنوان ورودیه‌ای نمادین به پارک انرژی تحویل دهند. همچنین آنها در خلال بازدید، با روش‌های کاهش تولید زباله و ایجاد محیط زیستی سالم‌تر هم آشنا می‌شوند.

پارک-انرژی

پویایی پارک‌های انرژی، برای ماه‌تاب اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر، علاوه بر استقبال از پیشنهادات بازدیدکنندگان و جامعۀ محلی، تلاش می‌کند تا با ایجاد تغییرات ملموس در نوع و تعداد تجهیزات، جذابیت‌های لازم جهت بازدید دوباره‌ی بازدیدکنندگان در طول زمان را نیز فراهم کند. در همین راستا، برخی از تجهیزات خاص هر پارک، هرچندوقت یک‌بار و به صورت گردشی بین پارک‌های انرژیِ نقاط مختلف کشور جابجا می‌شوند.

پارک‌های انرژی تاکنون در نیروگاه سیکل ترکیبی رودشور (شهرستان زرندیه در استان مرکزی)، نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد (شهرستان کهنوج در استان کرمان)، مزرعه بادی سیاهپوش (بخش طارم سفلی در استان قزوین) و نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین (شهرستان نوشهر در استان مازندران) راه‌اندازی شده و بنا بر این است که در آینده در نیروگاه‌های بیشتری نیز احداث گردد.

باور ما در ماه‌تاب این است که صنعت، جدای از جامعه نیست و تلاش داریم که با ابزارهایی همانند پارک انرژی و سایر ابتکارات خود، این اندیشه را در میان تمامی صنایع کشور گسترش دهیم.

زهیر باقرزاده نیم‌چاهی

مدیر ارتباطات و مسئولیت‌های اجتماعی گروه ماه‌تاب

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها