|
کدخبر: 284129

جدید ترین تغییرات قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت خام به ۷۳.۷۳ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت سنگین ایران به ۷۵.۲۴ دلار رسید.

انرژی جدید ترین تغییرات قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۷۶.۹ دلار رسید.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا به ۷۸.۵۷ دلار رسید.

۳. قیمت نفت برنت در انگلیس به ۷۸.۶ دلار رسید.

۴. قیمت جهانی نفت خام به ۷۳.۷۳ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا به ۷۳.۷۷ دلار رسید.

۵. نفت سنگین ایران به ۷۵.۲۴ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین به ۲.۲۵۶۲ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی به ۳.۷۶۱ دلار رسید.

۸. قیمت جهانی نفت کوره به ۳.۰۱۱۸ دلار رسید.

۹. قیمت جهانی گازوئیل به ۸۷۹ دلار رسید.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۷۳.۰۵ دلار اعلام شد.

با نزدیک‌شدن بهای نفت‌خام آمریکا به ۷۳دلار ذهنیت‌ جدیدی در بازارهای جهانی در حال خودنمایی است که نگرانی‌های کرونایی و ترس از رکود اقتصادی را تقویت می‌کند. در یک هفته اخیر شاخص نفت‌خام سبک آمریکا و برنت بیش از ۸درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند که پتانسیل اعمال نفوذ قدرت‌های نفتی برای حمایت از بازارها را تقویت می‌کند. پس از انتشار داده‌هایی مربوط به میزان تولید و اشتغال در آمریکا، امید معامله‌گران به رونق بازار کمرنگ شد؛ زیرا این اطلاعات از افزایش سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو حکایت دارند. چین که در آستانه برنامه «بازگشایی اقتصادی» درگیر رشد شیوع کرونا شده، برخی از سهمیه‌های صادراتی را لغو کرده است. تولیدکنندگان بزرگ آمریکایی نیز به‌سبب افزایش هزینه‌های تولید از هرگونه سرمایه‌گذاری برای افزایش عرضه در سال میلادی جدید خودداری می‌کنند. اگرچه بازار منتظر جبران بخشی از کاهش تولید اوپک از طریق نفت آمریکای جنوبی است، اما ریسک‌های جدید کرونایی در سمت تقاضا فضای چندانی برای خوش‌بینی حداقل در هفته‌های پیش‌رو باقی نگذاشته است.

چین در سردرگمی؟

سایت پروجکت سندیکیت (project syndicate) به بررسی شرایط اقتصادی و کرونایی چین پرداخته‌‌‌‌‌‌‌است. تحلیلگران این سایت معتقدند اقدامات دولت چین عملا جلوی بهره‌‌‌‌‌‌‌وری اقتصاد این کشور را گرفته‌‌‌‌‌‌‌است. به گزارش پروجکت سندیکیت، یوشکا فیشر معاون سابق صدراعظم آلمان بارها سیاست کوویدصفر چین را برنامه‌‌‌‌‌‌‌ای «به‌‌‌‌‌‌‌طرز مهلک دارای نقص» می‌دانست که می‌تواند به «تعلیق پل ارتباطی و قرارداد بین مردم و حزب حاکم منجر شود.»

پژوهشگران این سایت تحلیلی می‌گویند شی‌‌‌‌‌‌‌جین‌‌‌‌‌‌‌پینگ رئیس‌‌‌‌‌‌‌جمهور چین می‌خواهد به وسیله این برنامه سیستم و ساختار اقتصادی و اجتماعی چین را به رخ غرب رو به افول بکشد؛ «سیستمی که کاهش رشد اقتصادی چندسال اخیر ضعف و نقص آن را نشان داده‌‌‌‌‌‌‌است. شرایط چین ممکن است پیش از اینکه بهبود یابد، بدتر شود.» همان‌طور که استاد دانشگاه نوردوسترن در یادداشتی اشاره کرد: «ویژگی‌های کلیدی ساختار اقتصادی اجتماعی چین به‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای است که خانواده‌‌‌‌‌‌‌های معمولی و سطح پایین سخت‌‌‌‌‌‌‌تر با ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اگرچه تردیدی نیست که بازگشت مستقیم به شرایط عادی دولت چین، سیاستی صحیح است.»

در جدول زیر جدیدترین تغییرات نرخ جهانی انرژی را مشاهده کنید

 

اوپک-اوپک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها