|
کدخبر: 283583

پیش بینی جدید از آینده قیمت نفت

قیمت نفت خام به ۸۰.۵۱ دلار رسید. همچنین قیمت نفت سنگین ایران به ۷۸.۵۲ دلار رسید.

انرژی پیش بینی جدید از آینده قیمت نفت

قیمت حامل های انرژی امروز در بازار جهانی، دارای تغییراتی بود که در این گزارش بخشی از آن را مشاهده می کنید.

قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۸۱.۱۴ دلار رسید.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا به ۸۵.۹۱ دلار رسید.

۳. قیمت نفت برنت در انگلیس به ۸۶ دلار رسید.

۴. قیمت جهانی نفت خام به ۸۰.۵۱ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا به ۸۰.۲۶ دلار رسید.

۵. نفت سنگین ایران به ۷۸.۵۲ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین به ۲.۴۹۷۷ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی به ۴.۴۳ دلار رسید.

۸. قیمت جهانی نفت کوره به ۳.۳۰۰۷ دلار رسید.

۹. قیمت جهانی گازوئیل به ۹۴۲.۲۵ دلار رسید.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۷۹.۰۵ دلار اعلام شد.

نفت-بشکه

متوسط قیمت نفت

متوسط قیمت نفت سنگین ایران طی ماه‌های دسامبر ۲۰۲۱لغایت نوامبر ۲۰۲۲به‌طور میانگین به کمتر از ۸۰دلار به ازای هر بشکه رسید. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به تکاپوی روسیه برای جایگزین کردن بازار شرق آسیا به جای بازار اروپا، قراردادهای چین با عربستان و گسترش روابط با سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کنار عدم قطعیت‌های بسیار در بازار جهانی نفت، عدم پایبندی غرب به برجام و شدت یافتن تحریم‌ها، ایران در سناریوی واقع‌بینانه (استمرار تحریم‌ها) بتواند به درآمد نفتی حدود ۲۷.۳ دلار در سال ۲۰۲۳دست یابد؛ به عبارتی دیگر میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود یک میلیون بشکه در روز فرض می‌شود. براساس پیش بینی‌های ارایه شده از قیمت جهانی نفت در سال آتی و با در نظر گرفتن شرایط تحریم، قیمت هر بشکه نفت نیز معادل ۷۵دلار در نظر گرفته می‌شود. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد، اکثر کشورهای صادرکننده عضو اوپک در بودجه سالانه قیمت نفت را به‌طور متوسط بین ۷۰-۸۸دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده‌اند. 

بشکه-نفت۲

 

پیش‌بینی میزان تقاضا برای نفت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۳و قیمت احتمالی آن در بودجه ۱۴۰۲پرداخته است. 

در این گزارش آمده است: «اثرات نوسانات ناشی از تحولات ژئوپلیتیکی منطقه از ابتدای سال جاری بر قیمت نفت به شکلی بوده که متوسط قیمت نفت برنت که در هفته نخست ژانویه ۲۰۲۲به ۷۶دلار به ازای هر بشکه رسیده بود، در هفته دوم ماه مارس به بیش از بشکه‌ای ۱۲۰دلار منتهی شد. در هفته پایانی ماه سپتامبر قیمت نفت به حدود ۷۸دلار به ازای هر بشکه نزدیک شد که علل این کاهش قیمتها را می‌توان ادامه برداشت ۲۴۰میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک توسط امریکا و کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، یا به‌عبارت دیگر آزادسازی ذخایر استراتژیک دانست.»

قیمت‌های پیشنهادی نفت 

قیمت‌های پیشنهادی نفت در بودجه سالانه برخی کشورهای منتخب برای سال ۲۰۲۳حاکی از این است که اکثر کشورهای منتخب قیمت صادراتی نفت در بودجه سال ۲۰۲۳را به‌طور متوسط بین ۷۰-۸۸ دلار به ازای هر بشکه پیشنهاد کردند و این در حالی است که متوسط پیش بینی‌ها برای قیمت جهانی نفت براساس متوسط قیمت نفت برنت و پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی امریکا حدود ۹۲دلار به ازای هر بشکه خواهد بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها