|
کدخبر: 283268

یک عامل مهم قیمت نفت را افزایش داد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۴۵ سنت معادل ۲.۹۴ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۹۱ سنت رسید.

انرژی یک عامل مهم قیمت نفت را افزایش داد

کاهش عرضه نفت در بحبوحه جنگ اوکراین باعث نوسان شدید قیمت آن در ۲۰۲۲شد. تقاضای پایین از سوی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا و نگرانی درمورد رکود اقتصاد باعث سقوط قیمت نفت شد، اما نفت ۲۰۲۲را با دومین افزایش قیمت پی‌درپی سالیانه به پایان رساند.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲دلار و ۴۵سنت معادل ۲.۹۴ درصد افزایش به ۸۵دلار و ۹۱سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱دلار و ۸۶سنت معادل ۲.۳۷ درصد افزایش ۸۰دلار و ۲۶سنت معامله می‌شود.

 قیمت نفت در ماه مارس به‌خاطر مختل شدن جریان جهانی به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین افزایش چشمگیری داشت و نفت برنت به ۱۳۹دلار و ۱۳سنت رسید، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۰۸. اما سیاست افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی دنیا و افزایش نگرانی در مورد رکود اقتصاد باعث سقوط شدید آن در نیمه دوم سال شد.

نفت برنت ۱۰درصد درکل ۲۰۲۲افزایش قیمت داشته است. قیمت نفت خام برنت ۵۰درصد در ۲۰۲۱افزایش یافته بود. نفت خام آمریکا هم پس‌از یک افزایش ۵۵درصدی در ۲۰۲۱، سال جاری را با ۷درصد افزایش قیمت به پایان می‌رساند. هر دوی این شاخص‌های نفتی در ۲۰۲۱به‌خاطر کاهش تقاضا برای سوخت در نتیجه همه‌گیری کرونا با کاهش قیمت شدیدی مواجه شدند.

 انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران در سال جدید میلادی هم رویکرد محتاطانه‌ای در پیش بگیرند که نتیجه ادامه روند افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی و رکود احتمالی اقتصاد است.

نظر تحلیلگران

 نظرسنجی از ۳۰اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد متوسط قیمت نفت خام برنت در ۲۰۲۳برابر با ۸۹دلار و ۳۷سنت خواهد بود، یعنی ۴.۶ درصد پایین‌تر از آن‌چه در ماه نوامبر پیش‌بینی شده بود. تخمین زده می‌شود متوسط قیمت نفت خام آمریکا هم برابر با ۸۴دلار و ۸۴سنت باشد.

 کاهش قیمت نفت در نیمه دوم ۲۰۲۲نتیجه بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی جهت مبارزه با تورم بود که ارزش دلار را افزایش داد. بالا رفتن ارزش دلار خرید کالاهایی مانند نفت را که برمبنای آن محاسبه می‌شوند برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند.شاخص دلار بیشترین افزایش سالانه خود را از ۲۰۱۵ثبت کرده‌است.

 محدودیت‌های کرونایی در چین هم امید به بهبود تقاضا را از بین برده بود. بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا و دومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا اولین کاهش تقاضا برای نفت را در ۲۰۲۲پس‌از سال‌ها تجربه کرد. درحالی‌که انتظار می‌رود تقاضای نفت در ۲۰۲۳با کاهش این محدودیت‌ها رشد داشته باشد، اما افزایش موارد ابتلا به کرونا امید به افزایش فوری واردات نفت چین را از بین برده است.

 تعداد چاه‌های نفت و گاز آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند ۳۳درصد در کل ۲۰۳۳افزایش یافته است.

 

در جدول زیر تغییرات نرخ جهانی انرژی را مشاهده کنید

بنزین-دی

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها