|
کدخبر: 280831

عامل مهمی که قیمت نفت را افزایش داد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۷ سنت معادل ۰.۹۰ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۳۴ سنت رسید.

انرژی عامل مهمی که قیمت نفت را افزایش داد

حفظ سیاست تولید اوپک پلاس در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه و همچنین تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور باعث افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه شد.

 در همین حین، شهرهای بیشتری در چین محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده‌اند که نشانه مثبتی برای تقاضای سوخت خواهد بود.

 قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۷سنت معادل ۰.۹۰ درصد افزایش به ۸۶دلار و ۳۴سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۳سنت معادل ۰.۹۱ درصد افزایش ۸۰دلار و ۷۱سنت معامله می‌شود.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه در ائتلاف اوپک پلاس در روز یکشنبه توافق کردند به طرح کاهش ۲میلیون بشکه‌ای تولید در ۲۰۲۳ادامه دهند.

نظر تحلیلگران

 این تصمیم اوپک پلاس کاملاً قابل انتظار بود چون طبق گفته‌ تحلیلگران، تولیدکنندگان بزرگ این ائتلاف منتظر تأثیر تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و همچنین سقف قیمت ۶۰دلاری گروه ۷برای نفت خام روسیه هستند، آن‌هم در شرایطی که روسیه تهدید کرده عرضه نفت به کشورهای موافق این طرح را متوقف می‌کند.

 این تصمیم نشان‌دهنده غیر قابل‌پیش‌بینی بودن عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده است. اتحادیه اروپا مجبور است نفت خام روسیه را با نفت خاورمیانه، غرب آفریقا و آمریکا جایگزین کند که حداقل در کوتاه‌مدت مانع کاهش قیمت نفت می‌شود.

 یکی از عوامل اصلی مؤثر بر تقاضای نفت سیاست کرونای صفر چین است. اما به‌نظر می‌رسد اعتراضات در شهرهای مختلف چین ازجمله پکن و شانگهای باعث کاهش قابل توجه محدودیت‌های کرونایی و در نتیجه افزایش تقاضا برای سوخت شود.

 متخصصان بازار عقیده دارند تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه محصولات نفتی روسیه که از پنجم فوریه اجرایی می‌شود از تقاضای نفت در سه ماهه اول سال آینده میلادی حمایت می‌کند، چون بازار با کمبود نفت و گازوئیل مواجه خواهد شد.

 

در جدول زیر آخرین تغییرات نرخ جهانی انرژی را مشاهده کنید

 

نفت-۱۴

ارسال نظر