|
کدخبر: 277379

فرصتی مناسب برای صادرات گاز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این امکان وجود دارد که ایران گاز روسیه را به صورت واردات یا سوآپ صادر کند که فرصت جدیدی برای کشورمان است تا علاوه بر صادرات گاز خودمان، یک مسیر ترانزیتی هم برای صدور گاز روسیه باشیم و از این منظر نفع ببریم.

انرژی فرصتی مناسب برای صادرات گاز

به زعم بسیاری از کارشناسان واژه سوآپ به معنای فرصت برای دو طرفی است که با یکدیگر به توافق می‌رسند. سوآپ گاز روسیه نیز فرصت مناسبی را در اختیار کشورمان قرار داده است تا ضمن بهره مندی از مزایای اقتصادی این طرح از منافع سیاسی و استراتژیک آن نیز بهره‌مند شویم. واقعیت این است که روسیه به عنوان اولین دارنده منابع گازی جهان، تهران را رقیب جدی خودش در زمینه دسترسی به بازار‌های بین المللی گاز می‌بیند، اما الان با توجه به نزدیکی روابط دو کشور طی ماه‌های اخیر و تحریم گاز روسیه به اروپا فرصتی برایمان پیش آمده است تا از مزایای این سیاست بهره ببریم.

در حال حاضر زیرساخت واردات سالانه ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از دو مسیر آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد. ایران می‌تواند با خرید این گاز با قیمت مناسب و استفاده از آن در استان‌های شمالی، گاز خود را به جای صرف هزینه و انتقال به شمال، از جنوب (محل تولید) و با قیمت بالاتر به کشور‌هایی همچون پاکستان و عمان صادر کند و یا حجم صادرات گاز به کشور عراق و ترکیه را افزایش دهد. نظرات احسان ارکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

ارکانی در خصوص مزایای سوآپ گاز روسیه برای ایران خاطرنشان کرد: سوآپ در بر دارنده سود مضاعف برای کشور‌هایی است که در این زمینه با یکدیگر به توافق می‌رسند. پیروی نزدیکی بیشتر ایران و روسیه طی ماه‌های اخیر توافقی بین آن‌ها به دست آمد. این امکان وجود دارد که ایران گاز روسیه را به صورت واردات یا سوآپ صادر کند. این فرصت جدیدی برای کشورمان است که علاوه بر صادرات گاز خودمان یک مسیر ترانزیتی هم برای صدور گاز روسیه باشیم و از این منظر نفع ببریم. این سیاست افزایش اهمیت استراتژیک و راهبردی ایران را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، این اقدام ظرفیت‌های جدیدی در حوزه انرژی برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه گفت: ما به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی در جهان این پتانسیل را داریم که یکی از تأمین کنندگان اصلی گاز در جهان و منطقه باشیم. ما مورد توجه کشور‌های جهان به لحاظ منابع گازی و تبادلات انرژی هستیم. اضافه شدن ظرفیت گازی روسیه به عنوان اولین دارنده ذخایر گازی در جهان به ظرفیت‌های شبکه خطوط تولید گاز کشورمان به ایجاد فضایی برای تبدیل شدن ما به هاب گازی و انرژی منطقه کمک می‌کند.

ارکانی خاطرنشان کرد: روسیه اولین صادرکننده گاز در جهان است و شرکت‌های گازی این کشور از فناوری بالایی برخوردار هستند. تأمین گاز اروپا سال‌ها توسط این کشور انجام می‌شده است و همین امر نشان دهنده سطح فناوری صنعت گاز روسیه است. قاعدتاً همکاری مشترک دو کشور در زمینه سوآپ گاز می‌تواند به انتقال دانش برتر حوزه گاز به کشورمان منجر شود. می‌توانیم از این ظرفیت برای به روزرسانی صنعت گاز خودمان استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انرژی کالایی است که هر کشوری آن را در اختیار داشته باشد، سایر کشور‌ها به او احتیاج دارند. حتی کشور‌ها روابط سیاسی و دیپلماتیک خودشان را بر اساس همین نیاز با کشور دارنده این ماده حیاتی تنظیم می‌کنند. طبیعی است که کشور ما با در اختیار داشتن ذخایر عظیم گازی مورد توجه بسیاری از کشور‌های منطقه است و دیگران به ما نیاز دارند. وقتی به ظرفیت‌های گازی ایران ظرفیت جدیدی در قالب سوآپ گازی روسیه اضافه شود، موقعیت سیاسی ما در منطقه تقویت می‌شود. همکاری ایران با روسیه در زمینه فروش گاز حتماً بر تنظیم روابط سیاسی و دیپلماتیک سایر کشور‌ها با کشورمان تأثیر می‌گذارد. این در هم تنیدگی روابط سیاسی و اقتصادی به نفع تمامی کشور‌های منطقه است و امنیت بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

وی در پایان تأکید کرد: در دولت سیزدهم تمرکز بیشتر بر گسترش روابط با کشور‌های شرقی است. تلاش‌های اخیر دولت مبنی بر دستیابی به توافق با مسکو برای سوآپ گاز روسیه، افزایش روابط در حوزه انرژی با کشور‌های آسیای میانه و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند به توسعه رونق اقتصادی در کشورمان کمک کند و به خنثی سازی تحریم‌ها منجر شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها