|
کدخبر: 272795

تامین آب شرب همدان در وضعیت باثباتی قرار گرفته است

استاندار همدان گفت: با انسجام و اقدام جهادی مجموعه مدیریتی استان و مساعدت های وزیر نیرو و حمایت‌های جدی رییس جمهور، بحران کم‌آبی در شهر همدان مدیریت شد به گونه ای که تامین آب شرب مصرفی مردم شهر در وضعیت باثباتی قرار گرفته است.

علیرضا قاسمی فرزاد در سیزدهمین جلسه مدیریت آب استان همدان که نیمه شب گذشته در محل استانداری برگزار شد با تقدیر از مسئولان ارشد کشور و مجموعه مدیریت استانی در جهادِ آبرسانی به شهر همدان، افزود: در حال حاضر آب شرب همدان از مجموع ۷۳ حلقه چاهی که در اختیار آب و فاضلاب استان قرار دارد، تامین می‌شود؛ اما با توجه به استفاده طولانی مدت از این چاه‌ها در سالیان متمادی، عدم رسوب‌گیری و مستهلک شدن پمپ‌های آن‌ها، ضرورت دارد که رسوب‌گیری و تعمیر و بازسازی پمپ‌ها انجام شود.

وی اظهار داشت: با توجه به تصمیماتی گرفته شده در بخش پدافند غیرعامل و در اختیار داشتن منابع مناسب، ضرورت داشت تا مجوز حفر چاه از وزیر نیرو دریافت شود که این مهم انجام شد که در نتیجه اقدامات اجرایی و عملیاتی آن نیز در حال انجام است.

استاندار همدان گفت: براساس تاکیدات وزیر نیرو و کارشناسان مربوطه، چاه‌های موجود می‌بایست رسوب‌گیری شوند، پمپ‌ها و جداره‌های آن‌ها نیز مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرند که اگر نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند، اقدامات لازم انجام شود. 

قاسمی فرزاد افزود: باید خطوط انتقال را تقویت و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم تا از بُعد پدافند غیرعامل نیز اگر در وضعیتی قرار گرفتیم که نیاز به بهره‌برداری بود بلافاصله آب را استحصال و استخراج و سپس به داخل مخازن موجود انتقال دهیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی موضوع تامین آب همدان در وضعیت باثباتی قرار گرفته و با اقدامات انجام شده، آب مناسب، بهداشتی و سالمی را در اختیار شهروندان قرار داده ایم.  

نماینده عالی دولت در استان همدان با اشاره به تصمیمات سیزدهمین  جلسه مدیریت آب در زمینه توزیع مناسب آب مصرفی، اظهار داشت: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که ساعات قطع آب شهر همدان در روزهای آینده کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

به گفته وی، میزان ورودی آب به مخازن در وضعیت خوبی قرار داد و تلاش می‌کنیم با افرایش این میزان نسبت به روزهای قبل، شاهد قطعی آب نباشیم.

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است و به همین دلیل مردم همدان از ۲ هفته گذشته با قطعی چندین ساعته آب مواجه هستند.

در این مدت «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ۲ بار به صورت سرزده به همدان سفر کرده است و در جریان این سفرها در بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

طرح آبرسانی به همدان با خط انتقال به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح تامین آب بلند مدت شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر در دستور کار قرار دارد.

عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۶ آغاز شده ولی در سال‌های گذشته به کندی پیش می‌رفت و به نوعی متوقف شده بود که از سال گذشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع تامین آب آشامیدنی شهر همدان با پیگیری شبانه روزی استاندار همدان در اولویت کاری وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های ویژه و تزریق اعتبارات مناسب، این پروژه از حالت توقف کامل خارج و وارد پیشرفت در اجرای کار شد و فعالیت کارگاه‌ها از سر گرفته شد و مرحله اول آن برای آبرسانی به شهر همدان رو به اتمام است.

اقدامات صورت گرفته در طول چهار ماه گذشته بسیار ارزشمند است و پیشرفت فیزیکی این پروژه، با گذشته قابل قیاس نیست.این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع ۵۷۶ متر است که ایستگاه شماره یک و ۲ هر کدام ۲۲۰ متر و ایستگاه شماره سه ۱۳۶ متر طول پمپاژ دارد.

میانگین بارش‌های استان همدان در سال جاری آب ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر