|
کدخبر: 272004

ساخت بزرگترین مزرعه بادی جهان در ازبکستان

عربستان سعودی قول حداکثر ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ازبکستان را داده و قرار است بزرگترین مزرعه خورشیدی جهان را در این کشور احداث کند.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان از سفر به عربستان سعودی با دریافت وعده سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری ریاض، به کشور خود بازگشت. این توافق شامل تعهد شرکت سعودی "اکوا پاور" (ACWA Power) برای ساخت یک مزرعه بادی به ظرفیت ۱.۵ گیگاوات در قره‌قالپاقستان است.

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد این مزرعه بادی، بزرگترین مزرعه بادی جهان خواهد بود و برق ۱.۶۵ میلیون خانه را تامین می‌کند. شرکت "اکوا پاور" پیش از این ساخت دو مزرعه بادی کوچک‌تر را در منطقه بخارا آغاز کرده است.

این خبر خوشی برای مردم ازبکستان است که به فصل کمبود انرژی نزدیک می‌شوند. افزایش دما در تابستان و خشکسالی، شبکه برق آبی آسیای مرکزی را دچار مشکل کرده است. ازبکستان در گرم‌ترین‌ ماه‌های سال، با کمبود برق مواجه شد و اکنون هم فصل خاموشی زمستانی را پیش رو دارد.

در حال حاضر که مسکو تحت تحریم‌های غربی قرار دارد، برنامه‌های ساخت یک نیروگاه هسته‌ای توسط روسیه، چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد. به گفته کمال الدین رابیموف، تحلیلگر ازبک، اگر سعودی‌ها به وعده خود عمل کنند، ازبکستان ممکن است دیگر نیازی به نیروگاه روسی نداشته باشد.

شرکت "اکوا پاور"  همچنین موافقت کرده است درباره آینده هیدروژن سبز در ازبکستان تحقیق کند.

سومین سندی که میان وزارتخانه‌های انرژی دو کشور امضا شد، سرمایه گذاری در صنعت گاز طبیعی ازبکستان را هدف گرفته است. ازبکستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان است، اما افزایش تقاضای داخلی، این کشور را ناچار کرده است صادراتش را متوقف کند.

طبق گزارش مطبوعات سعودی، دو طرف توافقی را برای افزایش مهاجرت کارگران ازبکستان به عربستان سعودی امضا کردند. میلیون‌ها ازبک اکنون در روسیه کار می‌کنند.

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با مدیران ۲۰ شرکت همچنین برنامه‌های خصوصی‌سازی خود را مطرح کرد. دولت وی تا سال ۲۰۲۵ امیدوار است ۷۵ درصد از حدود سه هزار شرکت دولتی را به صورت کامل یا جزئی خصوصی‌سازی کند. بسیاری از این شرکت‌های دولتی کوچک هستند اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ در بخشهای استراتژیکی مانند انرژی و نیرو، معدنکاری و مواد معدنی و حمل و نقل به فروش گذاشته شده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت‌های دولتی، ۵۵ درصد از اقتصاد ازبکستان را تشکیل می‌دهند. سهم این شرکت‌ها در بخش بانکی، به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد که دولت ازبکستان قصد دارد به نیمی کاهش دهد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها