|
کدخبر: 272002

صادرات تجهیزات سرچاهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

وزیر نفت گفت: قطعا می‌توانیم به کشورهای منطقه خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس که عمدتا نفت و گازخیز هستند، صادرات تجهیزات سرچاهی داشته باشیم و برای این مسئله نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

جواد اوجی امروز در مراسم رونمایی از تجهیزات سرچاهی با فشار کاری  ۱۵ هزار PSI برای اولین بار در کشور، با بیان اینکه امروز شاهد افتتاح و بهره‌برداری از یکی از تجهیزات های‌تک صنعت نفت هستیم اظهار کرد: تجهیزات سرچاهی یکی از اقلام حیاتی و مهم در صنعت نفت به حساب می‌آیند که تنها در چند کشور محدود در دنیا ساخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تجهیزات با حمایت صندوق بازنشستگی نفت و سفارشات شرکت ملی نفت برای بالغ بر پنج سال سفارش گیری شده است تاکید کرد: یکی از اقلام کلیدی و با تکنولوژی بالا در صنعت نفت امروز توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته شده است که قطعا می‌تواند در حوزه صادرات نیز نقش داشته باشد.

او با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز داخل، نگاه ما صادراتی است گفت: قطعا چند قلم کالای حفاری و تجهیزات درون چاهی توسط این شرکت‌ها در همین دولت ساخته می‌شوند، به گونه‌ای که کشور در این حوزه خودکفا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طراحی، تولید، آزمون و مونتاژ تجهیزات سرچاهی (Well Head) همواره یکی از دغدغه‌های صنعت نفت ایران بود که خوشبختانه با تلاش متخصصان داخلی کشور و حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و  گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت این مهم تحقق یافت.

تجهیزات سرچاهی (ولهد) با فشار کاری ۱۵۰۰۰ PSI جزو اقلام ضروری پروژه ده‌گانه وزارت نفت به‌شمار می‌رود که بر اساس تولید دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور و منطقه ساخته شده است. تاکنون این تجهیز برای تأمین نیاز چاه‌های خامی فیلد مارون، مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر طرح‌های مرتبط مورد بهره‌برداری و تست قرار گرفته است.

طراحی و تهیه نقشه‌های ساخت تجهیزات سرچاهی با فشار کاری ۱۵۰۰۰ پوند بر اینچ مربع (PSI) از سوی شرکت «وتکو» بدون مهندسی معکوس و با استفاده از سیستم Dual Stem برای آسان‌سازی در عملکرد زیر فشار و استفاده از آب‌بندهای قابل تزریق با طراحی شاخک‌های نگهدارنده لوله مغزی انجام شده است.

شایان ذکر است خرید مواد اولیه ساخت تجهیزات سرچاهی از منابع سازنده داخلی بوده و تهیه همه نقشه‌ها و طراحی و ساخت به‌طور کامل بومی انجام شده است. تاکنون نمونه‌سازی یک دست کامل آن انجام و آزمایش‌های موفقیت‌آمیز منطبق با استاندارد جهانی بوده اس

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر