|
کدخبر: 271657

جریان گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ دوباره متوفق شد

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد جریان گاز به اروپا از خط لوله نورداستریم ۱ به‌خاطر نیاز تنها کمپرسور این خط لوله به تعمیرات و نگهداری به مدت ۳ روز متوقف می‌شود.

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد عرضه گاز طبیعی به اروپا از خط لوله نورد استریم ۱ به مدت ۳ روز از پایان ماه جاری میلادی متوقف خواهد شد. بدین‌ترتیب فشار بر اروپا در بحبوحه تلاش این قاره برای پر کردن ذخایر نفت و گاز قبل‌از فصل زمستان بیشتر می‌شود.

دوره تعمیرات و نگهداری برنامه‌ریزی نشده برای خط لوله نورد استریم ۱ که از بستر دریای بالتیک به آلمان می‌رسد طولانی شده‌ و اختلاف بین مسکو و بروکسل بر سر انرژی را عمیق‌تر کرده‌است. محدود شدن عرضه گاز روسیه به اروپا تورم در این منطقه را بالا برده و خطر سهمیه‌بندی انرژی و رکود اقتصادی را بیشتر کرده‌است.

شرکت گازپروم دلیل این توقف را نیاز تنها کمپرسور این خط لوله به تعمیرات و نگهداری اعلام کرده‌است. جریان گاز از سایر خطوط لوله‌ها هم از زمان حمله روسیه به اوکراین کاهش‌یافته است.

این اقدام روسیه مشکلات در قاره اروپا مخصوصاً آلمان را که شدیداً برای راه‌اندازی صنعت خود به گاز روسیه وابسته‌است، بیشتر می‌کند. اتحادیه اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به‌عنوان یک سلاح متهم کرده‌است، اما مسکو این اتهام را رد کرده و تحریم‌ها را عامل کاهش صادرات می‌داند.

تعطیلی این خط لوله از ۳۱ ماه اوت تا دوم سپتامبر به‌دنبال یک دوره ۱۰ روزه تعمیرات و نگهداری در ماه ژوئیه صورت می‌گیرد که عرضه گاز از این خط لوله را محدود کرده و ترس از توقف کامل فعالیت آن را افزایش داده‌است.

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین اعلام کرد می‌تواند با کمک سیستم خط لوله گاز لهستان، توقف جریان از نورد استریم ۱ را جبران کرده و گاز روسیه را به اروپا برساند.

ظرفیت انتقال گاز از خط لوله نورد استریم همین حالا هم تا یک‌پنجم پایین آمده‌ و این نگرانی را به وجود آورده‌است که روسیه می‌تواند در آستانه زمستان جریان گاز از این خط لوله را کاملاً متوقف کرده و تلاش اروپا برای پر کردن تاسیسات ذخیره‌سازی خود را پیچیده‌تر کند.

قبل‌از این اطلاعیه شرکت گازپروم، نرخ گاز در اروپا به بالاترین رقم طی پنج‌ماهه گذشته رسیده بود.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر