|
کدخبر: 271371 فاطمه صفری

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد بحران بی آبی در شهرکرد / مسئولان چه کردند؟

«بعد ۸ روز مجبوریم با یک پارچ آب حمام کنیم.» این جمله را یکی از محلی‌های شهرکرد گفت. انگار که مردم به یک قرن پیش بازگشته اند، زمانی که برای شسستن لباس هایشان به پای چشمه‌های پر آب می‌رفتند. چرا که این استان محروم در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از تامین‌کنندگان اصلی آب شیرین کشور بود. اما حالا خودش با بی‌آبی و قطعی اب دست و پنجه نرم می‌کند.

انرژی صفر تا صد بحران بی آبی در شهرکرد / مسئولان چه کردند؟

مسئولان امر علت قطعی و کم آبی شهرکرد را ورود کدورت به منبع اصلی تامین آب در زمان بروز سیلاب‌ها می‌دانند. اگرچه به دنبال این موضوع وزیر نیرو پس از شش روز به شهرکرد سفر کرد و وعده بهره‌برداری از تصفیه خانه‌ای مدرن تا ماه آینده را داد و در توضیح آن گفت: « طرح ایجاد استخر ته نشینی کدورت در چشمه کوهرنگ بزودی راه‌اندازی می‌شود.»

اما این سوال وجود دارد که آیا چنین مسئله‌ای برای استانی که بارندگی‌های فراوانی دارد پیش‌بینی نشده؟ اصلا تصفیه خانه‌ای در این شهر وجود دارد که راه گریزی برای شهروندان باشد؟ فرشاد متقی مدیر روابط عمومی آبفای چهارمحال و بختیاری در رابطه این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: «آب چشمه کوهرنگ نیازی به تصفیه نداشت، زیرا آب چشمه بوده یعنی در حد آب معدنی است.»

وی ادامه داد: «تا کنون گل و لای با این شدت در چشمه گوهرنگ ثبت نشده بود. اکنون به واسطه بارش‌های سیل‌آسا گل آلود شده است، اگر چه قبلاً هم کدورت آب چشمه بالا رفته اما در حد۱۰ NTU و تنها یک بار بیش از ۵۰ NTU به ثبت رسیده است. »

آب6

متقی اضافه کرد: «شرکت آب و فاضلاب یک پکیج رفع کدورت سرامیکی با کیفیت بالا در این مسیر تعیبیه کرد تا زمانی که آب کدورت رفع کدورت شود اما مسئله که وجود دارد آنکه اکنون کدورت ۴۰۰۰ NTU است که هیچ تصفیه خانه‌ای و هیچ پکیجی قابل جداسازی نیست.»

بی آبی شهرکرد از زبان مردم / بیماری در کمین مردم؟

مسئولان آمدند اما چه کردند؟ ده روز است که آب نداریم، مجبوریم آب معدنی خریداری کنیم که آن هم در مغازه‌ها به سختی پیدا می‌شد، به خصوص در روز‌های ابتدایی. می‌گویند برخی از مناطق آب دارد و می‌توانیم به خانه اقوام و دوستان خود برویم تا کمی آب برداریم، اما اینطور نیست. تنها یکی دو خیابان در شهرکرد آب دارد. این جملات پی در پی یکی از اهالی شهرکرد است که وضعیت موجود او را به خشم آورده است.

یکی دیگر از شهروندان شهرکرد به گسترش نیوز می‌گوید: مسئولان امر اطلاع دقیق و جامعی از قطعی آب به مردم نمی‌دهند، اما تا جایی که ما اطلاع داریم سیلاب‌های اخیر وارد چشمه کوهرنگ شد. کدورت آب بالا رفت به همین دلیل اب را قطع کردند، تا بیش از این گل آلود نشود. برای همین آب را قطع کردند تا در لوله‌ها رسوب نکند. اما اقدامی دیگر هنگام بود زیرا گل در لوله‌های شهری هم رسوب کرده بود. آب را قطع کردند تا تصفیه خانه‌ها را احیا کنند. اما متاسفانه شهرکرد ۱۰ روز است بی‌آب مانده است و معلوم نیست مسئولان چه می‌کنند. این شهروند هم دل پری دارد و می‌گوید: تا کنون بیماری‌ای مبنی بر الودگی آب خود را نشان نداده اما از قطعا پس از این مدت با مشکلاتی از این دست روبه‌رو خواهیم بود.

۵۰ درصد از آب مورد نیاز شهرکرد از چاه‌ها تامین می‌شود

گوهرنگ به عنوان یکی از سرچشمه‌های اصلی تامین آب استان شناخته می‌شود اما چه شد که کدورت این چشمه تا این حد بالا رفت و مردم از آب شرب محروم ماندند؟ متقی در رابطه با این موضوع می‌گوید: « آب چشمه گوهرنگ بیش از ۵۰ درصد آب مورد نیاز شهرکرد راتامین می‌کند. اما پس از به وقوع پیوستن سیلاب‌های اخیر در شانزدهم و هفدهم مرداد ماه آب چشمه کوهرنگ هم مانند سایر چشمه‌های استان کدورتش بالا رفت و منجر به قطعی آب شد. به همین دلیل درحال‌حاضر قطعی آب وجود ندارد، بلکه آنچه گریبان گیر ما شده کمبود آب است. اما ۵۰ درصد دیگر اب مورد نیاز را از چاه‌های شهرکرد تامین می‌کنیم ۳۲عدد چاه داریم که در مدار از این چاه‌ها آب را تامین می‌کنیم.»

وزیر

وی در ادامه توضیح داد: «چشمه کوهرنگ تقریبا آب ۷شهر و ۵۰ روستا را در مسیر خود تامین می‌کند، از کوهرنگ تا شهرکرد مسیر ۱۱۶ کیلومتری است که پس از گل آلود شدن چشمه ما نتوانستیم آب مورد نیاز را تامین کنیم و مجبور به خروج چشمه از مدار شدیم. به همین دلیل شهر‌ها و روستاهایی که از این چشمه تامین آب شدند اکنون با منابع محلی تامین آب کردیم چاه، چشمه و قنات، آبرسانی سیار، نصب پکیج و... تامین آب میشوند. البته منابع دیگری چون چاه‌های اجاره‌ای، چاه ادارات و چاه‌های کشاورزی که به صورت اجاره‌ای و یا خیری در اختیار ما قرار گرفت. »

تامین آب با چاه اجاره‌ای

پس از یکی دو روز قطعی آب مسئولان به فکر توزیع آب به صورت سیار در شهر افتادند و تانکر هایی از سراسر ایران به این استان ارسال شد، اما همچنان مشکل آبی این استان حل نشده و به نظر میرسد مسئله‌ای ادامه دار باشد، الیته مدیر کل روابطع عمومی آبفای شهرکرد چنین اقدامی را نخستین راهکار مسئولان شرکت آب و فاضلاب کشور وزارت نیرو عنوان کرد و توضیح داد: « نخستین راهکار برای رهایی از این بحران آبرسانی سیار بود که فراخوانی در محلات که کم آب تعبیه شد و ۷۰ عدد تانکر از سراسر کشور به استان ارسال شد. سپس در ۴۹ نقطه از شهرکر تانکر هایی قرار گرفت و مردم آب مورد نیازشان را با استفاده از آّب تانکر برطرف می‌کردند. البته تعدادی تانکر‌های بزرگتر ۱۰ و ۲۰ هزار لیتری هم در اختیار ما قرار گرفت که امکان نصب در شهر را نداشتند. برای همین در بیرون شهر قرار گرفتند و از طریق آنها آب به مخازن شهری در حال انتقال است. مخازن آب ما راتغذیه می‌کند و به چاه هایی که در مدار قرار دارند کمک می‌کنند. تا کنون ۱۵ چاه اجاره‌ای و خیری مردم به ما واگذار کردند که باعث شد تقریباً ۲۰ کیلومتر بیشتر لوله‌گذاری کنیم و منصوبات سرچاهی بستیم و اتصالات بستیم و با نصب دستگاه‌ها پس از کنترل کیفیت خودمان و مسئولان شرکت بهداشت تایید کردند، سلامت آب چاه را تا و این‌ها را به آب شهر کرد اضافه کرده‌ایم. اگر نزدیک به شبکه بوده در شبکه تنظیم کردیم اگر نزدیک خط انتقال بوده به مخازن انتقال داده‌ایم.اکنون تنها یک تصفیه خانه سامان که ۵۰ لیتر آب به شهرکرد می‌اورد به پ را تقویت کردیم ویک پمپ اضافه کردیم و یک ایستگاه تعادلی بین راهی تنظیم می‌کنیم که این را افزایش بدهیم.»

آب1

گفته می‌شود آب‌های بسته‌بندی برای تامین آب مردم از سراسر کوشور به این استان ارسال شده با این حال جوابگوی مردم نبوده است. متقی در رابطه با این موضوع توضیح داد: «توزیع آب بسته‌بندی هم به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، آب معدنی هایی که استان‌های دیگر می‌فرستند یا خودمان تامین می‌کنیم ۱۰۰ هزار بطری تا به حال توزیع شده بین مردم و به محل هایی که آب ندارند و  وزیر هم دستور دادند ۴عدد سامانه آبرسانی کار کنیم که دو عدد از سامان است ونزدیک ۱۱ گروه است از سراسر کشور کار می‌کنند که آنها را وارد مدار بهره‌مندی کنند. »

آب2

شهرکرد تصفیه خانه دارد یا خیر؟ / کدورت آب چقدر است؟

 متقی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز آستان چهارمحال و بختیاری آیا تصفیه خانه دار گفت: تصفیه خانه ندارد؛ آب چاه که نیاز به تصفیه خانه ندارد شهر کرد تصفیه خانه دائمی ندارد ولی پکیج رفع کدورت سرامیکی نصب شده در گردنه که زمانی که پیش‌بینی می‌شود کدورت چشمه بالا می‌رود در حد ۱۰۰ ام تی یو بتواند این پکیج را رفع کدورت بکند برای مردم بفرستد اما مردم این شدت آلودگی الان که آمده پایین به۱۰۰۰به۹۵۰ رسید.» اگرچه مدیر روابط عمومی آبفای استان از این عدد سخن به میان آورده اما حسین میر فروغی مشاور رسانه استانداری آن را رد کرده و می‌گوید: NTU آب زیر ۱۰۰۰ است، چند روز پیش که برای بازدید از چشمه رفته بودم NTU خیلی پایین تر است و نزدیک به ۳۵۰ یا ۴۰۰ بود یعنی ۱۰۰۰ است.

ضد و نقیض‌های ادامه دار

 با وجود گفته‌های متقی تا لحظه نگارش این گزارش مشکل قطعی و کم آبی مردم این استان هنوز حل نشده و مسئولان راه‌حل جدی و سریع تری برای آن در نظر نگرفتند برای استانی که خود روزی ۱۱ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کرد در بحرانی‌ترین وضعیت ۴۰ سال اخیر قرار گرفته. یکی دیگر از شهروندان این استان می‌گوید: « ما وضعیت دشواری داریم. حالا هم فهمیده‌ایم در شهری زندگی می‌کنیم که تصفیه خانه ندارد. صدای مردم استان به جایی نمی‌رسد. کاش زود تر فکری به حال ما کنند. » اما حسین میرفروغی روابط عمومی استانداری این موضوع را رد کرده و به گسترش نیوز می‌گوید: «ما تصفیه خانه داریم ولی منبع آب نداریم. نه این گونه نیست تصفیه خانه‌ها پیشرفته کشور است که مدار تصفیه شده را می‌دهد. تصفیه خانه چه کاری انجام می‌دکند؟! کلر می‌زند، NTU را اندازه گیری می‌کند، تصفیه خانه این کار را انجام می‌دهد. شما انتظار دارید تصفیه خانه چه کاری انجام دهد! کدورت آن را پایین می‌آورد و کلر می‌زند و تحویل می‌دهد اتفاقا تصفیه خانه‌ای که مجهز است و آزمایشگاه بسیار پیشرفته دارد حتی آقای وزیر آمدند و بازدید کردند، خروجی آب و شاخص‌های آلوده که آب را نا سالم می‌کند را نشان می‌دهد، ناخالصی آن چه قدر است، چگونه است.»

تصفیه خانه

وی ادامه داد: «تصفیه خانه مستقر در سازمان تقریباً مدرن‌ترین تصفیه خانه به شمار می‌رود که برداشت آب از رودخانه است. آنجا تصفیه خانه آب داریم روستاهای حاشیه زاینده رود هم یک مجتمع ۷ روستایی و یک مجتمع ۹ روستایی داریم، مکان هایی که به تصفیه خانه نیاز بوده ساخته شده است. این نخستین باری بود که شدت کدورت گل آلود‌ای تا این حد بالا رفته است.»

اکنون انتظار می‌رود هرچه سریعتر مسئولان برای این امر چاره‌ای بیاندیشند و منابع جایگزینی در نظر بگیرند تا در صورت تکرار چنین اتفاقی مردم بی‌آب نمانند.

شایعات قابل باور نیستند

میرفروغی با اشاره به اینکه نباید بر شایعات دامن زد در این زمینه توضیح داد: «چشمه منابع زیرزمینی نیست بلکه منابع سطحی است و در جایی آب روزنه پیدا می‌کند و سیلاب وارد چشمه می‌شود که خیلی دلیل پیچیده‌ای ندارد و دنبال دلایل عجیب و غریب نباشید چون واقعا حجم آبی که به بیرون می‌آید گل آلود است. البته شایعات زیادی در این حوزه مطرح شده است که خواهش ما از مردم و رسانه‌ها این است که به این شایعات دامن نزنند، چرا! چون NTU آب مشخص است به این معنا که از خروجی آب، گل به بیرون می‌آید البته می‌گویند یک پدیده شبیه به رانش که روی سطح زمین اتفاق می‌افتد و در داخل چشمه نیز اتفاق افتاده است که خیلی علمی و قابل قبول نیست، مهم این است که بعد از بارندگی کدورت چشمه خیلی پایین آمده است.»

اقدامات مسئولان کارساز نبود!

میر فروغی با اشاره اقدامات انجام شده انها را تشریح کرد: نخستین تصمیم این بود که به مردم اطلاع رسانی کنیم و اصل موضوع را بگوییم که آب چشمه دچار کدورت شده است و باید از مدار خارج شود، مردم باید همکاری و صرفه جویی کنند نخستین اقدام این بود، دومین چاه‌های اطراف شهر کرد که امکان بهره‌برداری داشت به مدار وصل کردیم و وارد آب شُرب شهرکرد کردیم. با مسئولان مربوطه رایزنی هایی کردیم و آب چشمه‌ها را وارد مدار آب رسانی شهر قرار دادیم. در دو، سه روز اول توانستیم ۱۵ چاه عمیق را وارد مدار کنیم، بعد آب چاه‌ها باید تست می‌شد و مرکز بهداشت نمونه برداری را انجام می‌داد و در آزمایشگاه آن‌شاخص هایی که باید آب شُرب داشته باشد را اندازه گیری میکرد و اگر مورد تایید بود فرآیند لوله‌گذاری انجام می‌شد به هر حال این چاه‌ها هر کدام ۵ یا۱۰ کیلومتر با منابع و شبکه آب مرکز استان فاصله‌ داشتند، . فرآیند لوله‌گذاری روز دوم اتفاق افتاد. رئیس سازمان آبفای کشورهم حضور داشتند.

وی ادامه داد: دیگر اقدام انجام شده چاه‌های عمیق را وارد مدار کردند، ۱۵ چاه را آوردند ولی چون فضا فصل گرم و مرداد ماه است سطح چاه‌ها، ارتفاع آب چاه و کم بود و هم چنین باید در یک فاصله زیاد این آب پرتاب و پمپاژ شود. برای مثال آب یک چاه با مرکز نخستین خط شهر کرد ۱۰۰ کیلومتر فاصله است در این مسیر پمپاژ افت فشار داریم به این معنا که شاید دبی چاه ۵۰ باشد ولی عملا ۲۵ تا در مدار می‌آید این چاه‌ها به مدار وصل شدند.

میر فروغی اضافه کرد: از دیگر اقدامات خط‌های پدافندی بود به این معنا که اطلاع رسانی به مردم، انجام آزمایش، لوله‌گذاری چاه‌ها و خط‌های پدافندی با موازات یکدیگر انجام شدند. ما سه خط پدافندی تعریف کردیم خط پدافندی اول مثل دوم وارد مدار شد که ۴۵ لیتر بر ثانیه آب وارد مخزن منظریه شهرکرد می‌کرد که با تقویت لوله در مسیر‌ها و تقویت پمپاژ توانستیم آن را به بالای ۱۰۰، ۱۰۵لیتر بر ثانیه برسانیم. خط پدافندی دوم امروز تا قبل از اذان مغرب وارد مدار می‌شود و فرآیند نهایی آن در حال انجام است قرار بود بعد از نماز صبح استارت بخورد ولی چون یک فاصله خیلی زیادی لوله‌گذاری می‌شود این خط پدافندی دوم نزدیک به ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری دارد به این معنا که یک فرآیند ۶ ماهه است ولی با کار شبانه روزی انجام شد. البته این اقدامات هیچ کدام توقف ندارند حتی پدافند دوم بالای۱۰۰ لیتر نزدیک به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است که امروز وارد مدار می‌شود و ‌خط پدافندی سوم که تا پایان هفته به امید خدا با مسئولان عمرانی و پیمان کار پروژه وارد مدار می‌شود، بالای ۲۰۰ تا ۲۵۰ حتی تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار می‌کند.

تنها ۳۰درصد مردم با مشکل آب مواجه بودند

وی توضیح داد: اما با خط پدافندی دوم که امروز می‌آید بخشی از مشکل حل می‌شود و با آن خط سوم هم مشکل کامل برطرف می‌شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است مردم کل شهرستان شهر کرد بی‌آب نیست، بسیاری از آب محله‌های ما در شهرکرد قطع نشد، محله‌های داریم که البته از روز اول تا به امروز قطع بود، محله هایی که ۷، ۸روز بی‌آب هستند ولی کل شهرکرد این گونه نیست که بی‌آب باشد آن مواردی که تحلیل خود بنده از گزارش‌ها است کمتر از ۳۰ درصد شهرکرد با بی‌آبی مواجه بودند.

مردم

 او تاکید کرد: «شما قضاوت کنید منبع اصلی تامین‌کننده آب از بین رفته است چه کار باید کرد! ، اگر اقدامات مسئول‌ها نبود ۲۰ درصد شهرکرد در این چند روز آب نداشت و امروز یک فاجعه ملی داشتیم ولی همین ۸۰ درصد شهر کرد مشکلی در تامین آّب ندارند.»

اگرچه مسدولان امر از قطعی ۳۰ درصدی آب می‌گویند، اما مردم شهر حرف دیگری می‌زنند. شیرین زنی شهرکردی که سرد و گرم روزگار را چشیده است و می‌گوید: «شش روز تمام آب نداشتیم. آن هم اینجا جایی که منبع آب است. شش روز تمام ظرف نسشتیم و به سختی کارهای روزمره خود را انجام دادیم.» او حرفش به همین جا تمام نمی‌شود و از تگرانی که دارد می‌گوید: معلوم نیست آب کی وصل می‌شود! اگراین قطعی آب ادامه دار باشدچه! انوقت می‌خواهند آّب اینجا را به شهرهای دیگر ببرند.»

کی آب وصل می‌شود؟

مردم خسته شده اند،آنهایی که اقوامشان در شهرهای مجاور است برای چند روزهم که شده است به شهر  و حتی استان دیگری پناه برده اند. زهرا یکی دیگر از اهالی شهرکرد، این وضعیت او را خسته کرده است و میگود: «ما که کسی را جایی نداریم چه کنیم! بگویند آب کی وصل می شود. خسته شدیم. خیلی از مردم به شهر هایی رفتند که آب دارد . نمی دانم با یک بچه کوچک آن هم در این گرمای تابستان و بی آبی چه کنم.»

روابط عموممی استانداری در توضیح این موضوع می گوید: یکی از تامین‌کنندگان اصلی منابع آب شهر کرد، چشمه کوهرنگ است که تقریبا ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد اصلی‌ترین منبع تامین‌کننده آب شُرب شهر کرد این چشمه بوده است که به عنوان یک منبع پایدار نمی‌شود روی آن حساب کرد چون یک چشمه است و در مواقعی یخ می‌زند حتی در سال‌های قبل تجربه داشتیم که به دلیل برودت شدید هوا چشمه یخ زده باشد.

میر فروغی در پاسخ به این سوال که چرا مناطقی که آب داشتند یک روز قطع نشدند و روز دیگر منطقه‌ای دیگر؟ گفت: « مخازن به یکدیگر وصل هستند اصلا مهم نیست که منبع در کجا باشد این که آب آن محله از چاه می‌آید یا چشمه از کجا می‌آید خیلی به این موضوع تاثیر ندارد. شبکه‌ای که روی مخازن می‌آید کاملا جدا است، برای مثال از یک چاه خط لوله کشیده شده است و به مخزن ملت، مرکز شهر کرد می‌آید ولی مخزن ملت با مخزن منظره‌ای به یکدیگر وصل هستند این دو تا منبع به یکدیگر وصل هستند و می‌تواند با هم آب عوض کنند.

وی ادامه داد: بعضی محله‌ها افت فشار نداشتند ولی بعضی‌ از محله‌ها در طول هفته یک قطره آب هم نداشتند علت آن این است که محله‌های که آب داشتند مصرف آنها ۶۵۰ لیتر بود ولی به محض این که اعلام کردیم تا صرفه‌جویی کنید مصرف آنها بالای ۸۰۰ لیتر بود.

او تاکید کرد: می‌گوید چرا مخازن را جابه جا نمی‌کردید! چون کد ارتفاع مخازن صفر است به عبارتی هر چه قدر ورودی به مخزن می‌آمد خارج می‌شد، مخزن به یک حدی برسد که امکان جابه جایی آن وجود داشته باشد. برای مثال اگر از خیابان ملت پمپاژ کنیم و به میرآباد آب بدهیم امکان‌پذیر نیست. زیرا، ورودی وخروجی منباع برابر و صفر بود. اگر این اقداماتی که انجام شد، رخ نمی‌داد برای مثال یک خط لوله‌گذاری که ۶ ماه کار دارد.

مدار بن و بروجن روی کار آمد؟

وی در خاتمه افزود طبق خبر‌های جدیدی که به‌دست ما رسیده قرار است مدار بن بروجن در سال ۱۴۰۰ کاملا تعطیل بود و ما از اوایل اردبیهشت استارت زبهره‌وری آن را زدیم در روز جاری روی مدار می‌آید.

تمامی این گفته‌ها در حالی است که روز گذشته مردم شهرکرد در مقابل استانداری تجمع کردند و از وضعیت آب شرب شهری و انتقال آب در چنین شرایطی به استان‌های دیگر گلایه داشتند. حالا باید دید مسئولان امر چه اقدام ویژه‌ای برای مردم این استان محروم انجام می‌دهند.

تجمع

ارسال نظر