|
کدخبر: 268809 فاطمه صفری

یک کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز عنوان کرد؛

افزایش نرخ بنزین یک تصمیم سیاسی است؟

نرسی قربان با اشاره به اینکه دولت برای این مسئله باید چاره‌ای بیندیشد گفت: افزایش نرخ بنزین تصمیم سیاسی دولت است

انرژی افزایش نرخ بنزین یک تصمیم سیاسی است؟

سال دوم دولت دوازدهم بود که افزایش نرخ بنزین جنجال آفرین شد، افزایش قیمتی که رئیس‌جمهوری وقت صبح جمعه از آن خبر دار شد. اما پیش از آن مردم در واکنش به این مسئله به خیابان‌ها ریختند و برخی هم با ماشین‌های خود به نشانه اعتراض اتوبان‌ها را بستند. در آن سال افزایش نرخ بنزین به جایی نرسید و به نرخ قبل بازگشت. حالا سوالی که وجود دارد این است؛ آیا بنزین گران می‌شود؟

این روزها دوباره زمزمه‌های گرانی بنزین به گوش می‌رسد، گرانی‌ای که می‌تواند بر تمامی قیمت‌ها اعم از رفت و آمد تا محصولات سوپر مارکتی تاثیرگذار باشد. تاثیراتی که می‌تواند به معنای فقیرتر شدن مردم باشد. مردمی که با افزایش قیمت‌ها هشتشان گرو نهشان باشد. در رابطه با این موضوع نرسی قربان کارشناس انرژی به گسترش نیوز می‌گوید: «افزایش نرخ بنزین، تصمیم سیاسی دولت است»

نرخ بنزین باید به تورم سایر کالا باشد

پیش از این هم محمود خاقانی کارشناس انرژی به گسترش نیوز گفته بود: آیت‌الله رئیسی در صحبت‌های اخیر خود آن‌هم در رسانه ملی صادقانه گفتند که ما مجبور بودیم گرانی‌های زیادی را ایجاد کنیم تا از این طریق کسری بودجه را جبران کنیم. اما بسیاری از گرانی‌ها را در امسال نمی‌توانیم اعمال کنیم و در برنامه سال آینده قرار دارد. احتمالاً یکی از آن گرانی‌ها افزایش بهای حمل‌ونقل باشد یعنی گرانی بنزین و گازوئیل باشد.اما در صورت گرانی بنزین چه اتفاقی در انتظار دولت سیزدهم است؟

این کارشناس انرژی می‌گوید: تغییر نرخ بنزین مسئله‌ای سیاسی است که دولت سیزدهم با توجه به سیاست هایی که در پیش گرفته است در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

پیش‌بینی‌ها خبر از آن می‌دهد که پایان سال ۱۴۰۱ تورم به ۵۱.۲ می‌رسد که به نظر نمی‌رسد دولت برای این مسئله هم برنامه‌ای در نظر داشته باشد. البته این نکته قابل تامل آنکه تورم سایر کالاها تاثیری بر نرخ بنزین می‌گذارد؟ قربان در پاسخ به این سوال به گسترش می‌گوید: بنزین مانند کالاهای دیگر شامل تورم می‌شود. به همین دلیل این نکته را نباید فراموش باید در نظر داشت که نرخ بنزین سال‌ها ی سال تغییری نداشته است و آن هم باید رشد خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: بنزین کالای استراتژیک است و مسائل مختلفی به آن وابسته است. بنابراین فعلا از این موضوع جلوگیری و به روش هایی آن را حل کردند که با تورم روز بالا رود. البته این مسئله مصداق زمانی است که قرار بود هر سال بر نرخ بنزین افزوده شود. اما آن برنامه محقق نشد و این مسئله یک مسئله حادی خواهد بود. در انجام این کار و رساندن به حد تورم سایر کالاها موجب نارضایتی می‌شود و عدم افزایش نرخ موجب به وجود آمدن مسائل اقتصادی دیگر می‌شود.

نرسی قربان در خاتمه با اشاره به اینکه دولت برای این مسئله باید چاره‌ای بیندیشد اضافه کرد: افزایش نرخ بنزین تصمیم سیاسی دولت است، زیرا در صورت افزایش نرخ انرژی نارضایتی هایی در جامعه بروز می‌دهد. البته این مسئله تنها درمورد ایران صدق می‌کند و سایر کشورها چنین مشکلی را ندارند. ضمن آنکه مردم ما به افزایش نرخ کالاهایی مانند نان، بنزین و.... حساس هستند و بر احساساتشان تاثیر به سزایی دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها