|
کدخبر: 267298

قیمت نفت ۳۸۰ دلار می شود؟

به گفته تحلیلگران بانک جی پی مورگان چیس، اگر تحریم‌های غرب روسیه را وادار به اقدامات تلافی‌جویانه برای کاهش تولید نفت کند، قیمت جهانی این محصول استراتژیک ممکن است به "رقم فضایی" ۳۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته تحلیلگران بانک جی پی مورگان چیس، اگر تحریم‌های غرب روسیه را وادار به اقدامات تلافی‌جویانه برای کاهش تولید نفت کند، نرخ جهانی این محصول استراتژیک ممکن است به "رقم فضایی" ۳۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

این تحلیلگران در یادداشتی نوشتند: بدیهی‌ترین و محتمل‌ترین خطر در مورد تعیین سقف نرخ این است که روسیه (در افزایش تولید) مشارکت نکند و در عوض با کاهش صادرات تلافی کند.

در این یادداشت آمده است: این احتمال وجود دارد که دولت (روسیه) بتواند با کاهش تولید به عنوان راهی برای آسیب زدن به غرب، (تحریم‌ها را) تلافی کند. تنگنای بازار جهانی نفت به نفع روسیه است.

در اواخر ماه ژوئن، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که قصد دارد بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه را به عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین، تحریم کند.

پیش از این، کشورهای گروه هفت توافق کرده بودند که سقف احتمالی نرخ نفت روسیه را برای محدود کردن توانایی مسکو برای ایجاد درآمد از فروش بررسی کنند.

این پیشنهاد ابتدا توسط جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده مطرح شد و سپس از سوی گروه ۷ پیگیری شد. کشورهای عضو این گروه در حال بررسی تحریم نفت خام صادراتی روسیه از طریق دریا هستند مگر اینکه به قیمتی که باید با شرکای بین‌المللی توافق شود، خریداری شود.

کارشناسان جی پی مورگان چیس خاطرنشان کردند که با توجه به موقعیت مالی قوی مسکو، روسیه تحریم‌شده می‌تواند تولید روزانه نفت خام خود را تا ۵ میلیون بشکه کاهش دهد بدون اینکه به اقتصاد آن آسیب زیادی وارد شود.

 

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر