|
کدخبر: 266734

سال آبی با ۳۰ درصد کم بارشی به پایان می‌رسد

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به آنکه بارندگی‌های تابستان کمتر از ۵ درصد بارش‌های سال را تشکیل می‌دهد، برآورد می‌شود سال آبی با ۳۰ درصد کم‌بارشی به پایان برسد.

انرژی سال آبی با ۳۰ درصد کم بارشی به پایان می‌رسد

احد وظیفه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۶۱ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۶ میلی متر است که این امر کاهش ۲۹ درصد یا ۶۵ میلی متری بارش نسبت به نرمال را نشان می دهد، هر چند پراکنش بارش در تمامی استان ها یکسان نیست.

به گفته رئیس مرکز خشکسالی، بارش در جنوب غرب خوزستان ۴۸.۵ درصد، کرمانشاه ۴۸.۵ درصد، ایلام ۶۱.۵ درصد، تهران ۳۸.۵ درصد، البرز ۳۵ درصد و قزوین ۳۸ درصدنسبت به دوره نرمال کسری دارد.

وظیفه می گوید: با وجود شرایط بارش و دما  و تبخیر بالا به بهره برداران توصیه می شود که مدیریت یکپارچه را در تمامی بخش های کشاورزی، شرب و صنایع داشته باشند تا آب بهینه مصرف شود‌.

او گفت: با توجه به برداشت گندم و جو عرض های جنوبی و برداشت محصول طی چند هفته آینده در شمال غرب، غرب و شمال شرق توصیه می شود که کشت دوم با محدودیت منابع آبی انجام شود و در برخی نقاط ممکن است ممانعت از کشت دوم صورت گیرد.

مرکز خشکسالی کشور به کشاورزان توصیه کرده است که با توجه به افزایش دما و کاهش بارندگی، آبیاری را در شب هنگام انجام دهند تا آب به ریشه گیاه نفوذ کند.

مدل های اقلیمی نشان می دهد که خشکسالی شدید تا بسیار شدید در اغلب نقاط حکم فرماست که با این وجود کمتر از یک سوم بارش های کشور را دریافت نخواهیم کرد که برای کشور ایران که سالانه یک سوم تا یک چهارم متوسط جهان بارندگی دارد، مسئله ساده ای نیست‌.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر