|
کدخبر: 183272

کاهش ۴۲.۱ درصدی میزان بارندگی در امسال

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم تیرماه به رقم ۱۲۹.۹ میلی‌متر رسید که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت، کاهش ۴۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

انرژی کاهش ۴۲.۱ درصدی میزان بارندگی در امسال

کمتر از دو هفته از آغاز فصل تابستان درحالی سپری شد که کشورمان شاهد افزایش دمای کم سابقه بود و براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، دمای هوا در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد. با توجه به افزایش یک درصدی مصرف نسبت به سال گذشته، نگرانی‌ها در باره تامین آب بیشتر شده و وضعیت خشکسالی را پیچیده‌تر کرده است.

چندی پیش«قاسم تقی زاده خامسی» معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفته بود، تعداد شهرهای تحت تنش آبی کشورمان به بیش از سیصد شهر افزایش پیدا کرده که این خود بر نگرانی در باره تامین آب شرب مورد نیاز دامن زده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه۱۳۹۹ ) تا هفتم تیرماه ۱۲۹.۹ میلی‌متر بارش رخ داده و این درحالی است که در دوره بلندمدت ۲۲۴.۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده و این موضوع کاهشی به میزان ۴۲.۱ درصد را نشان می‌دهد.

این میزان کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از ۴۹ درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی‌متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۰.۹ میلیمتر بوده، کاهشی ۸۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که میزان مصرف آب در کلان شهر تهران در هفتم تیر با یک درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم سه میلیارد و ۶۷۲ میلیون لیتر رسیده است. این ارقام به خوبی وضعیت وخیم مصرف در کشورمان را نشان می‌دهد.

چندی پیش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: درحال‌حاضر ۳۰۰ شهر از یک هزار و ۴۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی (نقطه سر به سر) قرار گرفته‌اند.

 «قاسم تقی‌زاده خامسی» افزود: منظور از تنش آبی، قطعی آب نیست، ما وقتی از تنش آبی حرف می‌زنیم یعنی چنانچه مصرف در مقابل تامین آب افزایش پیدا کند، آب دچار افت فشار می‌شود.

وی ظرفیت مخازن آب سدهای کشور را حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و اظهارکرد: ظرفیت مخازن پشت سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

تقی‌زاده خامسی در ادامه از مصرف‌کنندگان آب در بخش خانگی، رستوران‌ها و غیره دعوت کرد برای گذر از تنش آبی طی تابستان امسال در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مصرف آب ۲۰ درصد از شهروندان تهرانی بالاست و به‌همین خاطر شهر تهران در زمره شهرهای پر مصرف آب قرار گرفته است.

وی افزود: سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ از نظر بارندگی بدترین سال طی ۵۲ سال اخیر بوده است؛ بنابراین تغییر اقلیم و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

هفتم تیرماه هم «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در نخستین جلسه کار گروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف در ستاد وزارت نیرو با بیان اینکه باید بپذیریم که در مسئله آب مُسرف (اسرافگر) هستیم، گفت: در این زمینه نیاز داریم ذهنیت خودمان را اصلاح کنیم.

وی افزود: اگر جامعه اخلاقی نباشیم، دیگر دستاوردها می‌تواند زیر سوال باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اصلاح مصرف در کشور گفت: باید این کار از کانون خانه و خانواده شروع شود.

اردکانیان افزود: اگر به این باور نرسیم که باید آب را صحیح مصرف کرد، گرفتاری آن به همه جا سرایت خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر