|
کدخبر: 264429

انتقاد از قطعی برق کارخانجات چای کشور

مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: شرکت گاز استان گیلان اقدام به قطع انشعاب گاز کارخانه‌های چای در شهرستان رودسر و شهررحیم آباد کرده است این در حالیست که زمان عملیات فرآوری چای فرا رسیده و با قطع گاز این کارخانه‌ها روند تولید متوقف شده است.

انرژی انتقاد از قطعی برق کارخانجات چای کشور

محمد صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای چای با بیان اینکه گاز تعدادی از کارخانه‌های چای توسط شرکت ملی گاز استان گیلان قطع شده است، گفت: در سال ۹۷ قانونی تصویب شد که بر اساس آن کارخانه‌های چای می‌توانند مجوز بهره‌برداری را از وزارت صمت به وزارت کشاورزی منتقل کنند؛ از مجموعه ۱۷۰ کارخانه چای فعال تعداد محدودی اقدام به دریافت پروانه بهره‌برداری از وزارت کشاورزی کردند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: درحال‌حاضر تعدادی از کارخانه‌های چای دارای پروانه بهره‌برداری کشاورزی و تعدادی دیگر پروانه بهره‌برداری صنعتی دارند.

حسنی با بیان اینکه در امسال کارخانه‌های که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت کشاورزی بودند مشمول دریافت تعرفه گاز صنعتی شدند، افزود: بنا به مجموعه مقررات شرایط استفاده از گاز طبیعی متقاضیان با ارائه جواز تاسیس پروانه بهره‌برداری از وزارت کشاورزی می‌توانند از تعرفه بخش کشاورزی استفاده کنند.

مدیر اجرایی سندیکای چای با اشاره به مصوبه ستاد تسهیل موانع تولید در استان، افزود: شرکت گاز استان طی نامه‌ای به سازمان چای کشور شرط برخورداری کارخانه‌ها از تعرفه کشاورزی را ارائه پروانه دارای اعتبار از جهاد کشاورزی و یا ارائه نامه تاییدیه از جهاد کشاورزی استان اعلام کرد و سازمان چای و جهاد کشاورزی استان لیست کارخانجات فعال در بهره‌برداری امسال را به شرکت گاز استان معرفی کرد. اما این نامه هم موثر نشد و در نتیجه برای این دسته از کارخانه‌ها قبوض گاز مصرفی با تعرفه صنعتی صادر شده است.

وی ادامه داد: ورود سازمان چای کشور و استانداری گیلان نیز توانست این موضوع را حل کند و در نتیجه شرکت گاز اقدام به قطع گاز تعدادی از کارخانه‌های شهرستان رودسر کرد این در حالی است که کارخانه‌ها در زمان تولید و یا فرآوری چای هستند که با قطع گاز روند تولید و فرآوری متوقف می‌شود. البته شرکت گاز در بقیه شهرهای چایخیز نیز اقدام به تهدید قطع گاز کرده تا از این طریق آنها را وادار کند که به ناچار قبوض صادره صنعتی را پرداخت کنند.

به گفته حسنی؛ شرکت گاز استان گیلان اقدام به قطع انشعاب گاز کارخانه‌های چای در شهرستان رودسر و شهررحیم آباد کرده است این در حالیست که زمان عملیات فرآوری چای فرا رسیده و با قطع گاز این کارخانه‌ها روند تولید متوقف شده است.

وی تاکید کرد: شرکت گاز دیگر کارخانه‌های چای را تهدید کرده است که اگر هزینه گاز را بنا به تعرفه صنعتی پرداخت نکنند گاز آنها را قطع خواهد کرد. به عبارت دیگر شرکت گاز استان گیلان می‌خواهد با قطع گاز کارخانه‌ها آنها را وادار کند که بنا به تعرفه صنعتی هزینه گاز را پرداخت کنند.

مدیر اجرایی سندیکای چای در ادامه میزان برگ سبز خریداری شده در سال زراعی جدید را حدود ۵۰ هزار تن دانست و افزود: این حجم از برگ سبز خریداری شده معادل ۳۷ درصد از تولید سال گذشته است.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ بهای برگ سبز چای در امسال حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است.

حسنی با بیان اینکه حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از بهای برگ سبزخریداری شده را پرداخت کرده است، افزود: ۹۰ میلیارد از این بها سهم دولت است که آن را پرداخت کرد. در مجموع ۷۸ درصد طلب چایکاران از سوی دولت پرداخت شده است و کارخانه‌های چای با هدف حمایت از کشاورزان زودتر از موعد مقرر بهای برگ سبز را به سازمان چای پرداخت کردند گفتنی است این نحوه پرداخت در سنوات گذشته سابقه نداشت.

به گفته مدیر اجرایی سندیکای چای؛ میزان تولید برگ سبز چای نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر