|
کدخبر: 259488

افزایش ظرفیت تولید نفت به ۱۰ میلیون بشکه

رییس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: توان تولید تجهیزات مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید نفت را داریم.

انرژی افزایش ظرفیت تولید نفت به ۱۰ میلیون بشکه

احسان ثقفی رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) گفت: امسال سه اولویت دانش‌بنیان کردن شرکت‌های عضو انجمن، اشتغالزایی پایدار و افزایش تولید را در دستور کار داریم که لازمه آن، ثابت ماندن مقررات است.

او می‌گوید: افزایش ناگهانی حقوق‌ها سبب شد تا با مشکل تأمین مالی مواجه شویم؛ زیرا ۹۰ درصد ارزش هر پروژه تا زمان اتمام کار، هزینه می‌شود. اخراج و تعدیل نیرو نخواهیم داشت؛ اما قرارداد‌های تولید باید متناسب با افزایش حقوق‌ها، تعدیل شوند وگرنه شرکت‌ها ممکن است به تعطیلی برسند. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازمه اقتصاد ایران بود، زیرا رانت به وجود می‌آورد؛ اما اصلاحات ارزی باید همراه با اجرای مقدماتی باشد که به بخش خصوصی آسیب نرسد.

به گفته ثقفی، در آستانه نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، فضای مورد نیاز به انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اختصاص داده نشده است.

او همچنین گفت: توان تامین تجهیزات برای رسیدن تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه مد نظر وزارت نفت و حتی تا ۱۰ میلیون بشکه را هم داریم و فقط وزارت نفت است که باید بتواند سرمایه جذب کند.

طبق اطلاعات دریافتی از انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، ۸۵ درصد تجهیزات نفت در داخل توانایی ساخت دارد؛ ۷۰ درصد تمام فرآیند‌های لازم را طی کرده اند و در پروژه‌ها استفاده می‌شوند و فاصله ۱۵ درصدی تا ۸۵ درصد نیز، مربوط به این است که هنوز اصرار به واردات آن‌ها وجود دارد؛ زیرا مدیران خطرپذیر نشده اند که ساخت بار اول را استفاده کنند.

یک علت دیگر آن هم، شاید این باشد که قیمت تمام شده داخلی ممکن است بالاتر باشد؛ در حالی وزارت نفت هزینه خرید تجهیزات خارجی را نقدی می‌پردازد و این کار را برای تجهیزات داخلی انجام نمی‌دهد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها