|
کدخبر: 259216

بدقولی زیمنس به بهانه تحریم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به اجرای طولانی‌ترین حفاری افقی زیردریایی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: پروژه خط لوله گاز ۳۰اینچی از زیر آب بندرعباس - لافت - قشم را تا یک ماه آینده اجرا می‌کنیم.

انرژی بدقولی زیمنس به بهانه تحریم

رضا نوشادی در حاشیه بازدید از خط دوم پروژه احداث خط انتقال گاز ۵۶ اینچ تقویتی محمدیه قم – پارچین با اشاره به اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هیچ پروژه نیمه تمامی ندارد و این موضوع در بین شرکت‌های دولتی منحصر به فرد است، اظهارکرد: با توجه به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، ۲ اقدام مهم در شرکت مهندسی و توسعه گاز در زمینه توسعه دانش‌بنیان انجام شده است.

وی در ادامه گفت: شرکت زیمنس قرارداد یک میلیارد دلاری برای خدید ۱۰۰ دستگاه توربین را به بهانه تحریم لغو کرد با این حال متخصصان داخلی، توانستند داخلی‌‎سازی را انجام دهند. کمپرسورهایی که با زیمنس قرارداد بسته بودیم، بازدهی ۸۰ درصد داشت اما امروز کمپرسورهایی که در داخل ساخته شده، بازدهی ۹۳ درصد دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: تمام کمپرسورهای این شرکت که در سال ۱۴۰۲ نصب می‌شوند، راندمان حداقل ۸۹ درصد خواهند داشت.

نوشادی با بیان اینکه اکنون ۲۱۱ قرارداد فعال داریم، اظهارکرد: ۵.۴ میلیارد دلار پروژه‌های تعریف‌شده در حوزه ذخیره‌سازی گاز دو قرارداد ۲ میلیارد دلاری برای ساخت توربوکمپرسور و یک قرارداد ۳.۲ میلیارد دلاری نیز توسعه میدان شوریجه است.

وی گردش مالی امسال شرکت را حدود ۵۰۰میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این رقم با طرح‌های ذخیره‌سازی گاز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه این شرکت امسال را سال سیستان و بلوچستان نامگذاری کرده است، ادامه داد: روز جمعه عملیات تزریق گاز به خط لوله زاهدان – دوراهی دشتک و دوراهی دشتک – زابل تکمیل و آخرین ایستگاه کنترل فشار، تزریق گاز شد و گاز طبیعی به زابل رسید که مجموع خطوط ۲۲۰ کیلیومتری آن از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز اجرایی شده است. در ادامه هم گازرسانی به داخل شهرها و صنایع این شهر انجام می‌شود. از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در این استان، چهار گستره بزرگ از مسیر ایرانشهر تا چابهار است که امیدواریم طبق برنامه اجرایی شود. امسال بیش از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از ۵۰درصد آن در استان سیستان و بلوچستان است.

وی در ادامه به اجرای طولانی‌ترین حفاری افقی زیردریایی خاورمیانه اشاره کرد و گفت: پروژه خط لوله گاز ۳۰اینچی از زیر آب بندرعباس - لافت - قشم را تا یک ماه آینده اجرا می‌کنیم.

نوشادی افزود: یکی از محصولات دیگر دانش‌بنیان هم نوعی پوشش است که از این پس که شبکه انتقال گاز کشور عمر مفید خود را پشت سر گذاشته و باید تغییر یابند، به کار خواهد آمد. اگر این پوشش آزمون‌های نهایی را بگذراند و آیین‌نامه‌های اجرایی هم مصوب شود برای شبکه انتقال گاز کشور می‌تواند معجزه قلمداد شود که البته در گام‌های نخستین است.

وی یادآور شد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین در حال سامان‌دهی مجموعه‌ نرم‌افزاری مدیریت پروژه و طرح است که مراحل پایانی استقرار آن می‌گذرد و امیدواریم همسو با شفاف‌سازی عملکرد مجموعه‌ها پیشگام باشیم و به مردم بگوییم چه تعداد پروژه، چه مقدار پیشرفت داریم.

نوشادی گفت: ۸۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز مهندسی و توسعه گاز در کشور داخلی‌سازی شده است.

وی گفت: صورت‌های مالی سال ۹۹ شرکت‌های دولتی در کدال منتشر شده است که بر اساس آن به نظر می‌رسد شرکت مهندسی و توسعه گاز زیان ده است اما با دقت در صورت‌های مالی مشخص می‌شود که این شرکت را باید در مجموعه شرکت ملی گاز ببینیم و صورت‌های مالی را بررسی کنیم.

نوشادی افزود: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، طرح‌های مورد نیاز شرکت ملی گاز ایران را اجرا می‌کند و در اختیار سایر شرکت‌های زیر مجموعه گاز برای بهره‌برداری قرار می‌دهد بنابراین بررسی سود و زیان برای ان شرکت به تنهایی منطقی نیست.

وی تاکید کرد: در قراردادهایی مانند بای بک یا بیع متقابل، هزینه اجرای پروژه ۱۰ درصد بود اما در مهندسی و توسعه گاز نرخ اجرای پروژه ۱.۵ تا ۲.۵ درصد است و حاضریم پیمانکار سایر بخش‌های دولت باشیم.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر