|
کدخبر: 257416

وضعیت پر تلاطم بازار نفت

با وجود کاهش قیمت نفت، اما همچنان سرمایه‌گذاران در حال بررسی کاهش عرضه روسیه و چشم انداز کاهش تقاضای سوخت در چین هستند.

 بهای معاملات آتی نفت برنت تا پیش از ظهر امروز به وقت گرینویچ با ۶۳ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۰۴.۶۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۴۹ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰۱.۵۳ دلار رسید.

این در حالی است که هر دو قرارداد نفتی روز چهارشنبه ۳۰ سنت افزایش یافته بودند چرا که نگرانی‌ها در مورد عرضه تنگاتنگ جهانی نفت و کاهش دیگری در ذخایر تقطیر و بنزین امریکا وجود داشت. روز پنجشنبه قراردادها در محدوده حدود ۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که ذخایر نفت خام در هفته گذشته تنها ۶۹۲ هزار بشکه افزایش یافت که کمتر از حد انتظار بود، اما موجودی مواد تقطیر شامل گازوئیل و سوخت جت به کمترین میزان خود از می‌۲۰۰۸ رسید.

بر اساس سند وزارت اقتصاد ، تولید نفت روسیه ممکن است در سال ۲۰۲۲ تا ۱۷ درصد کاهش یابد چرا که این کشور با تحریم‌های غرب دست و پنجه نرم می‌کند.

با این حال، نگرانی در مورد کاهش تقاضا بر احساسات بازار تاثیر گذاشت.

تاماس وارگا تحلیل‌گر نفت پی‌وی‌ام می‌گوید: ترس از کاهش رشد اقتصادی، دلار را به بالاترین سطحی رسانده است که از مارس ۲۰۲۰ مشاهده نشده است، بازارهای سهام در بهترین حالت سرد هستند، محدودیت‌های چین از ذهن سرمایه‌گذاران پاک نشده است و این محدودیت‌ها بر سود نفت خام محدود شده است.

چین هم برخی از مکان‌های عمومی را در پکن بست و بررسی‌های کووید – ۱۹ را در برخی نقاط دیگر شهر افزایش داد، زیرا بیشتر ۲۲ میلیون نفر از ساکنان این شهر در تلاش برای جلوگیری از قرنطینه مشابه شانگهای آزمایش‌های گسترده‌تری را آغاز کرده‌اند. قرنطینه اخیر، کارخانه‌ها و زنجیره تامین را مختل کرده و نگرانی‌ها را نسبت به رشد اقتصادی کشور افزایش داده است.

اما ساینوپک Sinopec بزرگترین پالایشگاه نفت آسیا انتظار دارد که تقاضای این کشور برای محصولات نفتی تصفیه شده در سه ماهه دوم بهبود یابد، چرا که شیوع کووید – ۱۹ به‌تدریج تحت کنترل قرار می‌گیرد.

کاهش رشد جهانی به دلیل افزایش نرخ کالاها و تشدید درگیری روسیه و اوکراین می‌تواند ترس از تقاضای نفت را تشدید کند.

بر اساس نظرسنجی رویترز از بیش از ۵۰۰ اقتصاددان، اقتصاد جهانی کندتر از پیش‌بینی سه ماه پیش رشد خواهد کرد.

پیش‌بینی‌های متوسط رشد جهانی که در نظرسنجی‌های رویترز در این ماه در بیش از ۴۵ اقتصاد جهان جمع آوری شده بود، به ۳.۵ درصد در امسال و ۳.۴ درصد برای سال ۲۰۲۳ کاهش یافت که در نظرسنجی ژانویه به ترتیب ۴.۳ و ۳.۶ درصد کاهش یافت. صندوق بین‌المللی پول رشد ۳.۶ درصدی را در هر دو سال پیش‌بینی کرده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها