|
کدخبر: 253914

اما و اگرهای خاموشی در سال۱۴۰۱

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید نگاه به صنعت برق نگاه دیپلماسی و تجارت برق باشد، گفت: اگر مدیریت صورت نگیرد امسال هم با خاموشی گستره‌تر از سال قبل مواجه خواهیم بود.

علی بختیار،  درباره اتصال شبکه برق کشور به کشورهای آسیای میانه اظهار داشت: ما اکنون با کشورهای آسیای میانه از جمله ارمنستان و آذربایجان مبادله برق داریم  ولی اصولا به دلیل عدم توازن تولید و مصرف و عدم توجه به بهینه‌سازی و مدیریت و حوزه انتقال توزیع برق دچار معضلاتی هستیم که منجر به ناپایداری در شبکه برق و خاموشی‌های گسترده خصوصا در فصل تابستان می‌شود.

وی تصریح کرد: اتصال شبکه فقط برای صادرات برق نیست جنبه‌های مختلف تجارت برق امروز در دنیا مرسوم است، از جمله صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت مسیرهایی هستند که می‌توانیم به شبکه دیگر کشورها متصل شویم. ما شبکه گسترده ترانزیت و فشار قوی در اقصی نقاط کشور داریم که امکان برق را فراهم می‌کند و حتی می‌توانیم به اروپا متصل شویم.

این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: باید نگاه به صنعت برق نگاه دیپلماسی و تجارت برق باشد و توجه داشته باشیم مثلا برای صادرات برق به ترکیه شرایط خوبی به لحاظ قیمت و برگشت پول داریم، بنابراین باید در قراردادها بازنگری شود و برنامه‌های جدیدی تدوین شود و نسبت به اتصال به شبکه دیگر کشورها از جمله اروپا اقدام کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که استخراج رمزارزها برای شبکه برق ایجاد کرده‌اند، افزود: اکنون رمزارزها هم مزید بر علت شده که ناشی از عدم مدیریت درست بر شبکه و روند مصرف بوده است که لازم است به میزان استخراج رمزارز در بخش تولید برق سرمایه‌گذاری کنند و یا اینکه صنایع بزرگ که برق را با قیمت نازلی خریداری و استفاده صنعتی دارند و فقط حدود ۱۰ درصد پول را می‌پردازند، الزاماتی داشته باشند که بخشی از سود حاصل از ارز صادراتی را در تولید برق به سرمایه‌گذاری کنند که منجر به این می‌شود که جلوی خاموشی گرفته شود.

بختیار با اشاره به مشکلات جذب سرمایه در بخش تجدیدپذیرها به عنوان یک منبع مهم تولید انرژی تاکید کرد: اگر مدیریت صورت نگیرد امسال هم با خاموشی گستره‌تر از سال قبل مواجه خواهیم بود.

وی گفت: لازم است علاوه بر تمرکز بر حوزه تولید و سرمایه‌گذاری درازمدت در صنعت برق بخش مصرف نیز مدیریت شود تا مجبور نشویم به محض گرم شدن هوا و افزایش مصرف فشار کمبود را به صنایع و تولیدکننده وارد کنیم و این بخش را متوقف کنیم.

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    ایشالا که قطعی نداریم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها