|
کدخبر: 250281

بی نیازی اروپا از گاز روسیه

با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، کمیسیون اروپا طرحی برای مستقل کردن اروپا از سوخت‌ فسیلی روسیه تا قبل از سال ۲۰۳۰ آغاز کرده است.

واقعیت جدید ژئوپلیتیک و بازار انرژی ما را ملزم می‌کند که انتقال به انرژی پاک و استقلال از سوخت‌های فسیلی  را تسریع کنیم. پس از حمله روسیه به اوکراین، انتقال به انرژی پاک بسیار مورد توجه قرار گرفت. اتحادیه اروپا ۹۰ درصد از گاز مصرفی خود را وارد می‌کند و روسیه تامین کننده حدود ۴۵ درصد از این میزان است.

آن طور که کمیسیون اروپا گزارش داده، کمیسیون انرژی به همکاری با همسایگان و شرکای خود در بالکان غربی و در جامعه انرژی ادامه می‌دهد تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند و در عین حال متعهد به اهداف بلندمدت آب و هوایی بماند. با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، کمیسیون اروپا طرحی برای مستقل کردن اروپا از سوخت‌ فسیلی روسیه تا قبل از سال ۲۰۳۰ آغاز کرده است.

این طرح همچنین شامل مجموعه‌ای از اقدامات برای پاسخ به افزایش قیمت انرژی در اروپا و برای تضمین ذخایر گاز برای زمستان آینده است. اروپا چندین ماه است که با افزایش قیمت انرژی روبه‌رو بوده است، اما اکنون عدم اطمینان در مورد عرضه این مشکل را تشدید کرده است. کمیسیون انرژی اروپا به دنبال تنوع بخشیدن به منابع گاز و سرعت بخشیدن به عرضه گازهای تجدیدپذیر است. این امر می‌تواند تقاضای اتحادیه اروپا برای گاز روسیه را تا دو سوم قبل از پایان سال کاهش دهد.

رئیس کمیسیون، اورسولا فون در لاین گفت: «ما باید از نفت، زغال سنگ و گاز روسیه مستقل شویم. ما به سادگی نمی‌توانیم به تامین‌کننده‌ای که صریحا ما را تهدید می‌کند تکیه کنیم. ما باید هم اکنون برای کاهش تأثیر افزایش قیمت انرژی، انتقال به انرژی پاک را سرعت ببخشیم. من در ورسای درباره ایده‌های کمیسیون با رهبران اروپایی بحث خواهم کرد و سپس برای اجرای سریع آنها با تیمم کار خواهم کرد.»

فرانس تیمرمنز، معاون اجرایی قرارداد سبز اروپا، گفت: «زمان آن رسیده است که آسیب‌پذیری‌های خود را برطرف کنیم و به سرعت در انتخاب‌های انرژی خود مستقل‌تر شویم. بیایید با سرعت برق به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر برویم. انرژی‌های تجدیدپذیر یک منبع ارزان، پاک و بالقوه بی‌پایان انرژی هستند و به جای تامین مالی صنعت سوخت‌های فسیلی در جاهای دیگر دنیا، در کشورهای خودمان شغل ایجاد می‌کنند. جنگ پوتین در اوکراین ضرورت تسریع در انتقال انرژی پاک را به ما نشان می‌دهد.»

کمیسیون انرژی از اکتبر سال گذشته به کشورهای عضو کمک کرده است تا تأثیر قیمت‌های بالا را بر مصرف‌کنندگان آسیب‌پذیر کاهش دهند. کمک‌های دولتی اتحادیه اروپا همچنین گزینه‌هایی را به کشورهای عضو ارائه می‌دهد تا از شرکت‌هایی که تحت تأثیر قیمت‌های بالای انرژی قرار گرفته‌اند حمایت کوتاه ‌مدت کنند. کمیسیون همچنین با کشورهای عضو در مورد نیازها و دامنه یک چارچوب جدید برای اعطای کمک به شرکت‌های متاثر از بحران، مشورت خواهد کرد.

کمیسیون در نظر دارد تا آوریل یک پیشنهاد قانونی ارائه کند که به موجب آن ذخیره‌ زیرزمینی گاز در سرتاسر اتحادیه اروپا باید تا ۱ اکتبر هر سال حداقل ۹۰ درصد ظرفیت آن باشد. این پیشنهاد مستلزم نظارت بر سطوح گاز و ایجاد ترتیبات همبستگی بین کشورهای عضو است. کمیسیون تحقیقات خود را در مورد بازار گاز در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد اختلالات احتمالی رقابت توسط اپراتورها، به ویژه گازپروم، ادامه می‌دهد.

برای رسیدگی به قیمت‌های سرسام آور انرژی، کمیسیون همه گزینه‌های ممکن را برای اقدامات اضطراری برای محدود کردن اثر قیمت گاز در قیمت برق، مانند محدودیت‌های موقت قیمت، بررسی خواهد کرد. همچنین گزینه‌های بهینه‌سازی طراحی بازار برق را با در نظر گرفتن گزارش نهایی آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری تنظیم‌کننده‌های انرژی (ACER) و سایر مشارکت‌ها در مورد مزایا و معایب مکانیسم‌های قیمت‌گذاری جایگزین برای مقرون ‌به ‌صرفه نگه‌داشتن برق، بدون ایجاد اختلال در عرضه، ارزیابی خواهد کرد.

حذف وابستگی به گاز روسیه قبل از سال ۲۰۳۰

کاهش تدریجی وابستگی به سوخت‌های فسیلی از روسیه می‌تواند تا قبل از سال ۲۰۳۰ انجام شود. برای انجام این کار، کمیسیون پیشنهاد می‌کند تا یک طرح ایجاد کند که انعطاف‌پذیری سیستم انرژی در سراسر اتحادیه اروپا را بر اساس دو رکن افزایش دهد: تنوع بخشیدن به منابع گاز، از طریق واردات گاز طبیعی مایع (LNG) و افزایش خط لوله از تامین‌کنندگان غیرروسی و افزایش حجم بیومتان و هیدروژن تجدیدپذیر و کاهش سریع‌تر استفاده از سوخت‌های فسیلی در خانه‌ها و ساختمان‌ها.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها