|
کدخبر: 247211

وضعیت فروش نفت ایران در پیشرفت مذاکرات هسته ای چگونه است؟

یک استاد دانشگاه گفت: اگر مذاکره‌کنندگان برای افزایش صادرات نفت مذاکره می‌کنند، باید به حداکثر توانی که ما برای تولید نفت داریم هم توجه کنند.

همزمان با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، اقدامات وزارت نفت و افزایش قیمت جهانی نفت، موجب افزایش چشمگیر فروش نفت ایران شده است. جواد اوجی، وزیر نفت تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد. البته وعده بازگشت میزان تولید و فروش نفت به قبل از تحریم‌ها از چند ماه گذشته محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز داده بود.

از طرفی در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از کاهش صادرات نفت ایران به چین، با توجه به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، به منظور ورود به بازارهای جهانی نفت خبر دادند.

در همین راستا، مسعود درخشان، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر شنیده‌ها حاکی از افزایش صادرات نفت به یک میلیون بشکه یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام است و این جای شکر دارد که تا این حد در صادرات نفت خام جلو برویم.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده صادرات ما به چین بوده و هست و روابط حسنه‌ای با این کشور برقرار است، ما نمی‌توانیم و نباید صادراتمان به چین را کاهش دهیم. الان کسانی از ما نفت خام می‌خرند که فعلاً از دوستان ما هستند. بنابراین نباید در این شرایط به آنها پشت کنیم.

درخشان در پاسخ به اینکه آیا کاهش صادرات نفت ایران می‌تواند تأثیری بر قیمت نفت داشته باشد یا خیر، گفت: فرضا ما اگر بخواهیم صادرات نفت خودمان را کم کنیم در حدود ۲۰۰ هزار بشکه است و بیشتر از آن از درآمد ارزی که به شدت به آن نیازمندیم محروم خواهیم شد. در ضمن آن ۲۰۰ هزار بشکه هم با کشورهای دیگر بلافاصله جایگزین خواهد شد. امروز در جایگاهی نیستیم که بخواهیم با تغییر عرضه نفت خام در بازارهای بین‌المللی تأثیرگذار بر قیمت نفت خام باشیم. نظر من این است که با همین روال باید به صادرات نفت خام خودمان ادامه بدهیم و اگر می‌توانیم بیشتر کنیم بیشتر کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته اصلی که در مصاحبه با سایت رهبری هم به آن اشاره کردم این است که اگر مذاکرات وین عمده برای این است که صادرات نفت ما مانعی نداشته باشد و ما بتوانیم به صادراتمان ادامه بدهیم و بیشتر کنیم باید به حداکثر توانی که ما برای تولید نفت داریم توجه کنند.

وی با اشاره به افزایش مصرف بنزین در داخل کشور و افزایش مصرف نفت پالایشگاه‌های داخلی، افزود: این یک ذهنیت غلطی است که در مسئولان کشور شکل گرفته که اگر توافق وین اتفاق بیفتد می‌توانیم ۲ میلیون و دویست هزار بشکه صادر کنیم.

درخشان ادامه داد: از همین رو من متعجب هستم که چرا مذاکره‌کنندگان وین آنجا نشسته‌اند. مگر اینکه در مورد امور دیگری مثل مسائل تحریم‌های بانکی و امثال آن می‌خواهند توافق کنند و برای آن هم نباید اینقدر هزینه زیاد بدهند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با تأکید بر اینکه این امتیاز برای هیچ است، افزود: چون اگر هدف صادرات نفت خام است، همین یک میلیون و دویست هزار بشکه را که صادر می‌کنیم را حفظ کنیم و در این شرایط که قیمت بالا رفته هر چقدر که می‌توانیم به این میزان اضافه کنیم. اما بدانید که زیاد نمی‌توانیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه چین و هند همین الان تقاضا و نیازشان به نفت خام بیشتر از این‌هاست، افزود: بنابراین من احتمال بسیار زیادی می‌دهم که مذاکره‌کنندگان در وین غافل از این مساله هستند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها