|
کدخبر: 244587

کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز صنایع در ابهام

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: امسال در فصل سرما با مشکل اساسی و کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی در تولید و تامین گاز در کشور مواجه شدیم که این کمبود ما را مجبور به اِعمال محدودیت‌هایی برای واحدهای صنعتی کرد.

انرژی کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز صنایع در ابهام

سیدجلال نور موسوی افزود: رعایت بعضی از الزامات هم توسط مصرف‌کننده‌های گاز از جمله در بخش های صنعتی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه استمرار جریان گاز جزو انتظارات امسال بود که کمتر برای صنایع محقق شد، اظهار داشت: این موضوع بعنوان کارهای با اهمیت محسوب می شود که در آینده باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه قوانین بالادستی برای رعایت الگوی مصرف وجود دارد اما عملیاتی نیست، ادامه داد: ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف که در سال ۹۳ ارائه شد بدلیل مقاومت صنایع و بخش‌های تولیدی تا کنون اجرایی نشده است.

وی اظهار داشت: برخی از صنایع در زمان حاضر گاز ارزان را برای محصولی که ارزش تولیدی بالایی ندارد، مصرف می‌کنند.

به گفته وی، انتظارات باید طوری ساماندهی شود که همه پاسخگو باشند و بخش‌های تولیدی و صنعتی و واحدهایی که در زمینه تولید تجهیزات گازسوز هم مسوولیت دارند باید پاسخگو باشند.

با بیان اینکه ماده ۱۷ قانون هوای پاک رعایت نمی‌شود، اضافه کرد: مجری این قانون اُرگان دیگری است اما شرکت ملی گاز تمام تلاش خود را می‌کند و تا سال ۱۴۰۱ همه واحدهای مصرف کننده عمده باید این الزام را در راستای قانون هوای پاک رعایت کنند و در صورت اجرایی شدن ارزیابی های این ماده قانونی، مشمول جرائم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک، همه بهره برداران منابع ثابت آلوده کننده هوا مُلزم به رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده ها در موتورخانه ها و سامانه های احتراقی خود هستند.

نور موسوی بیان کرد: تا کنون حدود ۱۸ هزار موتورخانه در کشور با هزینه وزارت نفت بهینه سازی شده است و این طرح که بصورت رایگان برای موتورخانه ها انجام شده در آینده هم استمرار خواهد داشت.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای ارائه خدمات به همکاری و تعامل درون و برون سازمانی نیاز است، خاطرنشان کرد: یافتن بهترین راه برای این تعاملات از مهمترین انتظارات شرکت گاز در استان‌هاست و انتظار داریم که همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری لازم را بمنظور اجرای ابلاغیه‌ها و اجرای طرح‌ها برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان داشته باشند.

وی با بیان اینکه "گاز محور توسعه " بعنوان شعار شرکت ملی گاز انتخاب شده است، افزود: هدف شرکت ملی گاز بر اساس نگاه کلان کشور است و انتظار داریم که در این زمینه با کلان نگری، همراهی و همسویی لازم با این شرکت وجود داشته باشد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: امروز توسعه گازرسانی در کشور به انتها رسیده است اما نیازمندی‌های دیگری در این سازمان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و بخش‌های مهندسی و جانبی بویژه بخش بهینه سازی باید در این زمینه طرح‌های خود را ارائه دهند.

نور موسوی تاکید کرد: مانیتور کردن برای دریافت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد که این اطلاعات باید مورد تحلیل قرار گیرد و اقدامات لازم را برای بهینه کردن فرآیندها با خلاقیت انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شیوه ارائه خدمات در شرکت گاز به سمت الکترونیکی شدن رفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم که رضایتمندی مردم بیش از پیش محقق شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان انجام شده است، گفت: انتظار داریم که در این زمینه با درایت مدیریت جدید به این موضوع پیش از پیش پرداخته شود و رویه ای برای ارائه خدمات بطور کامل الکترونیکی به شهروندان ارائه شود.

وی گفت: افزایش قیمت گاز جزو دستورکارهای سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد که روال کاری خود را طی می‌کند اما شرکت گاز باید اطلاعات و تحلیل‌های درستی را در اختیار تصمیم گیران در این زمینه ارائه دهد.

نور موسوی با بیان اینکه حفظ سرمایه ها در شرکت گاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: منابع زیادی در این شرکت از جمله تاسیسات و تجهیزات وجود دارد که صیانت و حفظ و نگهداری آنها برای استمرار جریان گاز بسیار حیاتی است.

وی افزود: حفظ سرمایه‌های انسانی هم از اهمیت ویژه ای برخوردارست و استفاده از نیروهای لایق و شایسته در انتصاب ها همواره مورد تاکید مدیریت کلان این مجموعه قرار دارد.

نور موسوی با اشاره به اینکه شرکت گاز استان اصفهان در زمان حاضر بعنوان یکی از شرکت‌های گاز استانی سرآمد در بخش‌های تخصصی است، اظهار داشت: نیروهای تخصصی در این دوره در شرکت گاز استان اصفهان پرورش یافتند و اثر این خدمتگذاری در صنعت گاز در سال‌های آینده استمرار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: انتظارات بالایی از مدیریت جدید شرکت گاز استان اصفهان وجود دارد و باید جهشی در زمینه بهینه سازی انجام شود و طرح مانیتورینگ که در این مجموعه به بهره برداری رسید زمینه لازم را برای این کارها فراهم می‌کند.

در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان از سید مصطفی علوی تجلیل و ابوالقاسم عسگری به‌ جای وی معرفی شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر