|
کدخبر: 244346

گاز ایران از مسیر قطر به اروپا می‌رود؟

مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز با بیان اینکه، ما تقریبا یک میلیارد متر مکعب در روز مصرف گاز داریم، اگر ۲۰ درصد از این میزان صرفه‌جویی شود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز بیشتری برای صادرات خواهیم داشت، گفت: ما این امکان را داریم که به خطی که از آذربایجان به ترکیه می‌رود، متصل شده و به اروپا صادرات گاز داشته باشیم.

انرژی گاز ایران از مسیر قطر به اروپا می‌رود؟

حمیدرضا عراقی مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز درباره امکان همکاری گازی ایران و قطر اظهار داشت:  تاکنون میزان برداشت گاز ما از قطر کمتر بود و این امکان را نداشتیم که مشترکا از پارس‌جنوبی برداشت کنیم، اکنون برداشت دو کشور از این میدان مساوی است بنابراین منطقی‌تر این است که تفاهم کرده و برداشت صیانتی مشترک داشته باشیم و این گامی موثر است.

وی درباره امکان صادرات گاز از مسیر قطر-ایران-ترکیه-اروپا گفت: صادرات از این مسیر امکان‌پذیر است اما دو اتفاق باید بیفتد، یکی صرفه‌جویی و مصرف بهینه در داخل کشور است که تاکنون با آن جدی برخورد نشده در حالی که این کار، هم منجر به سیوینگ انرژی و هم جذب سرمایه‌گذاری، سود و هم ایجاد اشتغال خواهد داشت. ما باید در تمام ابعاد از کارخانجات، صنایع و نیروگاه‌ها گرفته تا بخش خانگی نسبت به ذخیره‌سازی و مصرف بهینه انرژی اقدام کنیم، اگر این کار انجام شود در واقع تولید را بالا برده و برای صادرات ظرفیت‌سازی کرده‌ایم، موضوع دیگر اینکه اگر با دنیا تعامل کنیم اروپا نیز علاقمند است که از ایران و یا از خط قطر گاز دریافت کند.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز با بیان اینکه اکنون فرصت زیادی برای تعامل با دنیا جهت ورود به تجارت گازی باقی نمانده، گفت: البته شرط این است که مصرف را بهینه کنیم تاکنون اقدام جدی در این خصوص انجام نشده و این موضوع در حد چند سخنرانی و کنفرانس و نهایتا بهینه کردن وضعیت موتورخانه‌ها بوده در حالی که قانون ماده ۱۲ یک قانون دائمی در این زمینه است و این امکان را می‌دهد که بخش خصوصی قراردادهایی منعقد کنند تا بهینه‌سازی سوخت در کشور ما به طور جدی اجرا شود.

وی یادآور شد: اگر با دنیا تعامل داشته باشیم، هم امکان تولید صیانتی و هم صادرات در سطح وسیع را خواهیم داشت.

عراقی تصریح کرد: ما تقریبا یک میلیارد متر مکعب در روز مصرف گاز داریم، اگر ۲۰ درصد از این میزان صرفه‌جویی شود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز بیشتری برای صادرات خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما این امکان را داریم که به خطی که از آذربایجان به ترکیه می‌رود، متصل شده و به اروپا صادرات گاز داشته باشیم.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز در ادامه درباره صادرات گاز از طریق ال‌ان‌جی نیز بیان داشت: قرار بود یکی از فازهای پارس جنوبی تبدیل به ال‌ان‌جی شود، سایت هم احداث شد، اما به دلیل تحریم نتوانستیم راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه همسایگان اولویت اصلی صادرات گاز ما هستند، گفت:  علاوه بر عراق و ترکیه که تاکنون بازار خوبی برای صادرات گاز ما بوده‌اند، ما می‌توانیم به بازار پاکستان و کویت و یا اروپا نیز ورود کنیم. اکنون به عراق و ترکیه صادرات گاز داریم و در این چند سال ارز خوبی هم برای کشور حاصل شد، مثلا برای احداث خط و قرارداد با عراق ما منابع نداشتیم اما از طریق بای‌بک انجام و خط را عملیاتی کردیم.

 

منبع: ایلنا
  • سعید ارسالی در

    بفرمایید در این چهل سال چه فعالیتی در امر بهینه سازی ساختمانها وسایل کار سوز انجام داده آید که امکان داشته باشد صرفه جویی صورت گیرد وقتی ساختمانها شما بدون هیچ‌گونه بهسازی در مورد سوخت هست وقتی آنقدر هزینه ها بالا است وقتی بخاری ها و پکیج های شما و تکنولوژی ساخت آنها مربوط به پنجاه سال قبل است وقتی اتوموبیل‌های تولیدی شما سه تا چهار برابر اتوموبیل‌های امروزی در دنیا مصرف سوخت دارد چگونه مردم صرفه جویی کنند بروند بمیرند که صرفه جویی شود شما بی لیاقت ها بتوانید صادرات انجام دهید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها