|
کدخبر: 242747

فروش مرزی سوخت چقدر سودآوری داشت؟

بررسی صورت مالی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که این شرکت تبدیل به یک شرکت نفتی زیان‌ده شده و زیان خالص این شرکت در سال ۹۹ حدود ۲۵۴ میلیارد تومان بوده است.

شفاف نبودن روابط مالی شرکت‌های نفتی و عمکرد آنها موجب شده است که سطح نظارت بر این شرکت‌ها توسط مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای متولی کاهش یابد.

در این بین بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت می‌تواند اطلاعات دقیقی را درباره وضعیت این شرکت‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشکار کند.

پیش از این اشاره شد که طبق صورت مالی مجتمع پارس جنوبی (زیرمجموعه شرکت ملی گاز) توان تولید گازمایع در مجتمع پارس جنوبی ۷.۶میلیون تن در سال برآورد می‌شود که از این میزان، تولید واقعی LPG در سال ۹۹ حدود ۳.۳میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۰۰ هزار تن عدد کمتری را ثبت کرده است. این میزان اختلاف در تولید LPG به دلیل محدودیت صادراتی این محصول است که باعث هدررفت آن در خط لوله و فلرها می‌شود.

همچنین طبق صورت مالی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (زیرمجموعه شرکت ملی نفت)، پیشرفت 24 پروژه بهینه‌سازی تعریف شده در طول ۸ سال گذشته اندک بوده است به طوری که ۱۵ پروژه پیشرفت صفر درصدی داشته‌اند. همچنین معلوم نیست برنامه این شرکت در دولت سیزدهم چیست.

حمل جاده‌ای ۷۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در سال ۹۹

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال ۹۹ در مجموع حدود ۷۵.۶ میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی را در سراسر کشور از مبادی تولید تا مصرف جابه‌جا کرده است یعنی روزانه ۲۰۷ میلیون لیتر. در سال ۹۸میزان انتقال انواع فرآورده‌های نفتی توسط این شرکت ۸۰.۶میلیارد لیتر بوده است که معادل روزانه ۲۲۰میلیون لیتر است. همچنین کارمزد پرداختی بابت انتقال ۷۵.۶ میلیارد لیتر فرآورده‌ نفتی در سال ۹۹ و ۹۸به ترتیب ۸.۸ و ۷.۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از فروش مرزی سوخت

با هدف تقویت بنیه اقتصادی و معیشتی مرزنشینان، کاهش زمینه‌های قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی و نیز توجه جدی به امر تثبیت جمعیت پایدار در جداره مرزها، طرح فروش سوخت مرزی اجرایی می‌شود.

وجوه وصولی از محل فروش مرزی در سال ۹۹ حدود ۱.۸ هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۱.۴هزار میلیارد تومان به خزانه کشور واریز شده است و بعد از کسر حق‌العمل استانداری و پیمانکار جایگاه، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد این شرکت در نظر گرفته شده است. درآمد سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی از فروش مرزی فرآورده ۱۶۸ میلیارد تومان بوده است.

شرکت ملی پخش فرآورده نفتی یک شرکت زیان‌ده است

بررسی صورت مالی سال ۹۹شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که این شرکت تبدیل به یک شرکت نفتی زیان‌ده شده است. و زیان خالص این شرکت در سال ۹۹ حدود ۲۵۴ میلیارد تومان بوده درحالی که در سال ۹۸ زیان این شرکت حدود ۵۰میلیارد تومان بوده است. به بیان دیگر روند زیاندهی شرکت ملی پخش افزایشی بوده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم می‌تواند وضعیت این شرکت را بهبود بخشد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر