|
کدخبر: 242113

صادرات محصولات نفتی ایران با برند خارجی

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: محصولات تولیدی در صنعت نفت به سطحی از استاندارد رسیده که جوابگوی نیاز داخلی است و اگر قرار باشد صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهیم، باید استانداردها را تقویت کنیم، با این حال اکنون برخی از محصولات تولیدی ما به کشورهای اروپایی ارسال می‌شود و از آنجا با برند برخی کشورها از جمله آلمان دوباره صادر می‌شود.

احسان ثقفی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال درباره ظرفیت های تولید و صادرات تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت فعلی به بهره برداری می رسد اما این امکان وجود دارد که میزان تولید را تا دو برابر افزایش دهیم و اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد طرح توسعه تعریف شود.

وی درباره صادرات نیز گفت: توانایی توسعه وجود دارد اما باید برخی از استانداردها را تغییر دهیم اما در مجموع شرایط حاضر گویای ظرفیت های بالا در این حوزه است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت نوپا هستند و در حال حاضر این شرکت‌ها برای ساخت محصولات تک ورود پیدا کرده‌اند، گفت: اخیرا جلسه ای با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه تصمیم بر این شد که کارگروه مشترکی ایجاد تا مشکلات بررسی و به مسئولان جهت پیگیری ارائه شود.

ثقفی درباره نحوه تعامل جدید دولت با سازندگان صنعت نفت، گفت: پس از ورود وزیر نفت و در دیدار با ایشان بر حمایت از ساخت داخل تاکید شد اما در چند ماه اخیر اتفاق جدیدی برای افزایش ظرفیت اتفاق نیفتاده است. البته دولت حمایت‌های بیشتری برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی داشته که امیدواریم اثر این حمایت‌ها از سال ۱۴۰۱ مشاهده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین ظرفیت فعالیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت ۵۰ درصد است، اظهار کرد: اکنون برخی واحدها تعطیل بوده و برخی دیگر نیز با ظرفیت  کامل فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن سازندگاه تجهیزات صنعت نفت با اشاره به تاثیر مثبت یا منفی توافق احتمالی در مذاکرات وین بر سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: در صورت توافق در مذاکرات، باید انتقال تکنولوژی و تعامل اصولی صورت گیرد اما قطعا اگر منجر به واردات شود و سازنده داخلی فراموش شود قطعا ما متضرر خواهیم شد.

ثقفی با تاکید بر اینکه سیاست کلان وزارت نفت در دولت سیزدهم استفاده از تجهیزات ساخت داخل است، گفت: البته قراردادهایی که در این دولت به امضا رسیده تا عملیاتی شدن، زمانبر خواهد بود.

وی با اشاره به به دیدار رهبری با فعالان اقتصادی گفت: ایشان از روند تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قانون در حمایت از ساخت داخل گله‌مند بودند و به طور مشخص به صنعت خودرو و لوازم خانگی اشاره کردند. مقام معظم رهبری به تدوین نقشه راهبردی صنعت اشاره کرده و تاکید داشتند که حمایت‌ها باید هدفمند باشد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی بر سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: این اقدام بر قیمت تمام شده اثرگذار است چرا که برخی مواد اولیه ما وارداتی هستند اما در کل چند نرخی بودن ارز تبعات مثبتی به دنبال ندارد.

ثقفی درباره امضای تفاهم‌نامه با چین و روسیه و تاثیر آن بر سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: هنوز مشخص نیست این تفاهم‌نامه به چه صورت بوده و جزییات آن بازگو نشده است، قطعا اگر سازنده داخلی در اجرا شدن این تفاهم‌نامه‌ها نقش نداشته باشد، قابل قبول نیست، راهکاری که ما پیشنهاد کردیم این بود که تشکل‌ها نیز به نوعی در آن سهیم باشند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت درباره وضعیت ساخت ۱۰ قلم کالای کلیدی صنعت نفت گفت: سهم ساخت داخل از این کالاها اکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

ثقفی با بیان اینکه موضوعی که در مورد سند راهبردی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند بسیار مهم است. امیدواریم این سند راهبردی عملیاتی شود و دستخوش تغییر دولت‌های مختلف نشود تا بتواند به سرانجام برسد، گفت: رئیس‌جمهوری در روز بعد از ملاقات با رهبری دستور تشکیل ستاد کارگروهی در این بخش را دادند، ما تقاضا داریم در این کارگروه، جایگاهی برای فعالان بخش خصوصی در نظر گرفته شود تا در تدوین این سند کمک شود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها