|
کدخبر: 241552

تاثیر لغو تحریم ها بر قیمت نفت

آن طور که رویترز اعلام کرده روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و احتمال وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین بیشتر از همیشه شده است.

نفت برنت دیروز دوباره افزایش قیمت داشت و امروز به ۹۵ دلار هم رسید اما آیا ایران با لغو تحریم‌ها می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد؟

قیمت جهانی نفت ، برای هشتمین هفته پیاپی، افزایش داشت. بهای جهانی نفت در ابتدا به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضای تولیدکنندگان، جهش داشت و حالا تنش‌های جدی میان روسیه و اوکراین باعث ۹۵ دلاری شدن این سوخت شده است.

آن طور که رویترز اعلام کرده روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و احتمال وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین بیشتر از همیشه شده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود امکان دارد روسیه در هر لحظه، حتی همچنانکه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن در جریان است به اوکراین حمله کند.

برخی کشورها مانند نیوزلند، استرالیا و کره جنوبی، سفر به اوکراین را ممنوع کرده‌اند. این کشورها، از شهروندان‌شان که هم‌اکنون در اوکراین هستند، درخواست کردند به سرعت این کشور را ترک کنند.

آمریکا هم نتوانست قیمت نفت را کاهش دهد

این اتفاقات درست زمانی رخ می‌دهد که آمریکا تلاش زیادی برای تثبیت قیمت جهانی نفت کرده بود. کاخ سفید برای تثبیت قیمت نفت، دستور آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر این کشور را داد و از کشورهای چین، هند، ژاپن، انگلیس و کره جنوبی درخواست کرد سیاستی مشابه در پیش بگیرند.

با این حال، آزادسازی ذخایر آمریکا، قیمت جهانی نفت را کاهش نداد؛ نفت، رکورد هفت ساله خود را زد و ۹۰ دلار شد. پس از آن هم به خبر احتمال حمله روسیه به اوکرین واکنش نشان داد و حالا به ۹۵ دلار هم رسید.

حتی برخی از تحلیل‌گران بلومبرگ و رویترز اعلام کردند احتمالا دلیل اصلی لغو برخی از تحریم‌های ایران کنترل قیمت نفت بوده است.

قیمت جهانی نفت، چند روزی به خبر لغو برخی تحریم‌ها واکنش نشان داد و بعد دوباره افزایشی شد. تحلیل‌گران می‌گفتند که خوش بینی جهان به توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا دلیل اصلی افت قیمت جهانی نفت در آن دو روز بوده است.

ایران قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

حالا، با افزایش تنش‌های میان روسیه و اوکراین و ۹۵ دلاری شدن نفت، احتمالا آمریکا سیاست متفاوتی در برابر ایران پیش بگیرد. رویترز و بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند که آمریکا قصد دارد با لغو تحریم‌های ایران قیمت نفت را کاهش دهد و این طور که به نظر می‌رسد حالا بیشتر از همیشه نگران صعود قیمت نفت است.

رویترز در تازه‌ترین گزارش خود نوشت ایران ذخایر شناور نفت خود را به ۸۷ میلیون بشکه رسانده است. بنابر آخرین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه ژانویه به ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه رسیده است.

رویترز ادعا کرده که دلیل افزایش ذخایر نفتی ایران، احتمال لغو تحریم‌هاست. حالا باید منتظر ماند و دید عرضه نفت ایران به بازار تا چه حد قیمت نفت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، ایران نفتش را به چین، سوریه، عراق و ونزوئلا فروخته و بقیه مشتریان خود را از دست داده است.

ایران در سال ۲۰۲۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین، ۹۶ هزار بشکه به سوریه و ۴۰۰ هزار بشکه هم به عراق و ونزوئلا و در مجموع، یک میلیون و ۹۶ هزار بشکه نفت فروخته است.

این در حالی است که به گفته رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران، ظرفیت تولید نفت ایران، روزانه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است. او همچنین گفته بود که از این مقدار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه صرف مصرف داخلی می‌شود و بقیه نفت تولید شده، قابلیت صادر شدن دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها