|
کدخبر: 238032

افزایش قیمت برق در راه است

به دنبال بازگشت اقتصاد جهانی از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا، تقاضای جهانی برق در سال گذشته به میزان شش درصد افزایش یافته است.

با رشد روز افزون جمعیت، توسعه کلانشهرها و رشد سریع تکنولوژی روند مصرف برق به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته است. در این خصوص سازمان دیده‌بان انرژی هشدار داده که افزایش تقاضای جهانی برای انرژی می‌تواند نوسانات بازار را به مدت سه سال به همراه داشته باشد. تنها راه غلبه بر این بحران اعمال تغییرات عمده‌ در تکنولوژی‌های تولید برق است.

آن طور که گاردین گزارش داده، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرده که به دنبال بازگشت اقتصاد جهانی از رکود ناشی از همه‌گیری کرونا، تقاضای جهانی برق در سال گذشته به میزان شش درصد افزایش یافته است. در این بازه زمانی کل افزایش تقاضای برق بیش از ۱۵۰۰ تراوات ساعت بوده که بیشترین نرخ افزایش در تاریخ است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: در حال حاضر افزایش شدید قیمت برق مشکلات بسیاری برای خانوارها و مشاغل در سراسر جهان ایجاد کرده است. این مسائل حتی احتمال تبدیل شدن به محرک برای تنش‌های اجتماعی و سیاسی را دارد.

حدود نیمی از رشد تقاضای برق تنها در چین رخ داد. به طوری که تقاضای برق در چین نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در نیمه دوم این سال چین و هند متحمل قطعی‌های برق شدند، زیرا عرضه زغال سنگ نتوانست با تقاضای زغال سنگ در نیروگاه‌های تولید برق همگام شود. قیمت‌ برق در بریتانیا نیز طی ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. دلیل این افزایش قیمت استفاده از نیروگاه‌های گازسوز برای تامین برق مورد نیاز است.

بسیاری از صنایع به دلیل فروکش کردن موج همه‌گیری کرونا در این سال فعالیت‌های خود را حتی با توان بیشتری شروع کردند. فشار جهانی بر سیستم‌های برق منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است زیرا اکثر کشورها ترجیح می‌دهند از زغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی تولید برق استفاده کنند تا از هزینه‌های فزاینده جلوگیری کنند.

بیرول گفت: سیاست‌گذاران باید از هم‌اکنون برای کاهش تأثیرات این گرانی‌ها بر قشر آسیب‌پذیر اقدام کنند. سرمایه‌گذاری بیشتری باید در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری انرژی، انرژی هسته‌ای و گسترش شبکه‌های برق هوشمند انجام شود تا از مشکلات مربوط به تامین انرژی رهایی پیدا کنیم.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۱ رشد شش درصدی داشته است، اما این افزایش نمی‌تواند با افزایش تقاضای صنایع همگام باشد. به منظور پاسخگویی به افزایش تقاضای برق، نیروگاه‌های زغال‌سنگ در سال گذشته ۹ درصد بیشتر برق تولید کرده‌اند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، برق تولید شده توسط نیروگاه‌های گازی در سال گذشته دو درصد و برق تولیدی توسط نیروگاه‌های هسته‌ای ۳٫۵ درصد رشد داشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که علی‌رغم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دو سال گذشته، بازگشت به منابع سوخت فسیلی برای تولید برق، انتشار کل دی‌اکسیدکربن جهان را هفت درصد نسبت به حد مجاز افزایش داد.

در غیاب اقدامات سیاستی عمده از سوی دولت‌ها، این آلایندگی قرار است تا سه سال آینده در همین سطح باقی بماند. این موضوع بیانگر این است که از اهداف زیست محیطی سازمان ملل در حال فاصله گرفتن هستیم. علاوه بر این در صورت عدم تامین منابع ارزان انرژی‌های تجدیدپذیر، شاهد نوسانات قیمت خواهیم بود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها