|
کدخبر: 237304

پیش‌بینی افزایش صادرات نفت ایران

میزان فروش نفت و ارز حاصل از آن، همان منبع درآمدی است که دولت بر اساس آن می‌تواند کشور را اداره کند.

 رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد صادرات نفت در دولت او ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از آن در حال بازگشت به کشور است، اما وقتی روز گذشته از سخنگوی دولت درباره آمار دقیق فروش نفت، مقاصد آن و نحوه وصول پول آن سؤال کرد، علی بهادری‌جهرمی گفت آمار و ارقام آن باید از دولت که متولی آن است پرسیده شود اما در شرایط جنگ اقتصادی جزئیات فروش قابل انتشار نیست.

او به این سؤال پاسخ دقیقی نداد و با بیان اینکه دولت اجازه نداده و نخواهد داد تحریم‌ها مانع فروش نفت شود، عنوان کرد: «آمار فروش نفت و بازگشت ارز ناشی از فروش نفت قابل قبول است. سامانه نیما هم وجود دارد و به راحتی می‌توان بازگشت ارز را مشاهده کرد. امروز دولت در تأمین ارز هیچ‌گونه مشکلی ندارد. خواهش می‌کنم برای اطلاع از اینکه آیا فروش نفت وجود دارد و اینکه ارز برمی‌گردد یا نه از خود دولت که متولی آن است پرسیده شود و اعتماد شود و نه مراجعی که شاید صلاحیت یا اطلاعی در این زمینه ندارند».

سخنگوی دولت در نشست قبلی نیز درباره علت تأخیر و بروز احتمالی مشکلات در نحوه دریافت مطالبات ایران از دیگر کشورها، گفته بود مشکلات وجود دارد، اما مانع تأمین ارزهای مورد نیاز کشور نیست و منابع ارزی در حال برگشت است. راهکارها متناسب با هر کشور تفاوت دارد.

دولت در بودجه سال آینده فروش روزانه یک‌میلیون‌و ۳۰۰ هزار بشکه را در نظر گرفته است که نصف میزان فروش نفت در دوران پیشاتحریم است. اگر آمار افزایش ۴۰درصدی صادرات نفت را در نظر بگیریم، یعنی هم‌اکنون حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت می‌فروشیم که البته با آمار آژانس بین‌المللی انرژی نمی‌خواند. در مورد کشورهای خریدار نفت ایران نیز بر اساس آمار آژانس حدود ۶۰ درصد نفت ایران به چین و سوریه و حدود ۲۰ درصد آن به مالزی فروخته می‌شود.

‌در سفر روسیه بحثی درباره قرارداد موقت برجام نشد

سخنگوی دولت همچنین درباره سفر ابراهیم رئیسی به روسیه گفت: «با توجه به شرایط کرونایی که بیش از ۷۰۰ نفر کشته در روز در روسیه وجود داشت شرایط برای برگزاری سفر مساعد نبود، اما طرفین به دلیل برنامه‌ریزی قبلی و تأکید بر اهداف و جلوگیری از تأخیر رسیدن به نتایج، این‌گونه تدبیر کردند که پروتکل‌ها را مبتنی بر حفظ احترام متقابل انجام دهند و سفر انجام شود».

او با تأکید بر اینکه در این چارچوب سفر رئیس‌جمهور به روسیه پربار بود، عنوان کرد: «درخصوص دستاوردها هم در موضوعات دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مباحث متعدد مطرح شد. در این سفر نگاه‌ها نزدیک و توافقات گسترده و قابل قبول بود. برخی قراردادها در همان زمان سفر نهایی شد و برخی از قراردادها و توافقات بلافاصله پس از جلسه رؤسای جمهور که جلسه نتیجه‌محور و عمل‌گرایانه‌ای بود، به مقامات ابلاغ شد و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق آن آغاز شده است».

‌آماده بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان هستیم

بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان گفت: «ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند. تاکنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه‌ها به شکل متقابل هستیم، اما توافقات هنوز نهایی نشده است».

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه تا پایان آذرماه بالغ‌ بر هزارو ۶۰۰ بار وزرا با نمایندگان در وزارتخانه و به‌خصوص در مجلس دیدار داشتند، گفت: «حداقل ۱۷۲ نماینده دیدار مستقیم با آقای رئیس‌جمهور داشته و صحبت‌های خود را تک‌تک در قالب مجامع استانی بیان کردند که این به‌ غیر از همه دیدارهایی است که آقای رئیس‌جمهور دارند. رئیس‌جمهور در این مدت هفت بار به مجلس رفته‌اند که نشانه توجه ویژه دولت به مجلس است. از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی‌ماه اعضای کابینه دولت مردمی ۷۹۶ مورد با نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی ملاقات داشته و پاسخ‌گوی سؤالات ایشان بوده‌اند. ۸۷۰ بار نمایندگان محترم در محل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی با وزرای محترم برای پیگیری امور دیدار داشته‌اند».

او افزود: «از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی‌ماه، ۵۷۷ مورد معاونان پارلمانی و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها در محل مجلس شورای اسلامی حاضر و پاسخ‌گوی سؤالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌ان

 

منبع: ایران جیب

ارسال نظر