|
کدخبر: 234100

قیمت نفت به دو دلیل از کانال ۸۶ دلاری هم رد شد

قیمت نفت در این چند هفته سیر صعودی داشت و هفته‌ پیش، حدود شش درصد افزایش یافت و به بالای ۸۶ دلار رسید. پیش از این هم برخی از تحلیلگران از نفت ۱۰۰ دلاری خبر داده بودند. آیا نفت در آستانه افزایش قیمت جهانی است؟

احتمالا روند رو به رشد واکسیناسیون جهانی و به مدار تولید بازگشتن واحدهای تولیدی و صنایع موجب افزایش تقاضای نفت شده است. پیش از این بسیاری از تحلیل‌گران نفتی بلومبرگ، رویترز و ترافیگورا پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا قیمت نفت به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره  می‌گوید: احتمالا صادرکنندگان نتوانند این میزان نفت را تامین کنند و قیمت نفت بالا برود.

قیمت نفت در هفته گذشته حدودا شش درصد افزایش داشته است.

تاثیر آزادسازی ذخایر آمریکا

بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده مانند آمریکا سعی در کنترل قیمت نفت داشتند. برای مثال آمریکا ۵۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد کرد و از کشورهای تولیدکننده مانند چین، ژاپن و هند هم خواسته بود اقدامی مشابه انجام دهند تا قیمت نفت بالاتر نرود.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان می‌کند: اگر بر اساس گزارش‌ها، سرما در کشورهای اروپایی و آمریکایی به شده زیاد شده است. به همین دلیل الان در زمان اوج مصرف قرار داریم. پیش‌بینی شده در سال جدید میلادی تقاضای نفت حدود چهار میلیون بشکه افزایش یابد. اگر این تقاضا درست پیش‌بینی شده باشد باید دید تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند این میزان نفت را تامین کنند یا نه.

خطیبی، احتمال تاثیر سویه جدید کرونا، اومیکرون را هم بسیار کم می‌داند و توضیح می‌دهد: باید دید آیا اومیکرون می‌تواند تقاضا برای نفت را کم کند؟ میزان شیوع اومیکرون بسیار بالاست اما مرگ و میر بسیار کمی دارد و برخی اصلا متوجه ابتلای به آن نمی‌شوند.

چین رقیب جدید آمریکا می‌شود؟

اگرچه سیاست‌های آمریکا و بایدن برای کنترل قیمت راه به جایی نبرد اما آن طور که بلومبرگ نوشته، قرار است رقیب جدیدی وارد بازار می‌شود. رقیب نفتی جدیدی به نام چین!

با این حال نماینده سابق ایران پیش‌بینی می‌کند: احتمالا تولیدکنندگان نتوانند این میزان را تامین کنند و قیمت نفت بالا برود. الان اکثر تولیدکنندگان نفت با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند. اوپک تا یک میلیون بشکه را تامین می‌کند اما هنوز تکلیف سه میلیون نفت دیگر مشخص نیست. وقتی هم تقاضا به موقع تامین نشود قیمت نفت هم بالا می‌رود.

خطیبی یادآوری می‌کند: احتمالا تولیدکنندگان نتوانند این میزان را تامین کنند و قیمت نفت بالا برود. الان اکثر تولیدکنندگان نفت با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند. اوپک تا یک میلیون بشکه را پاسخ می‌دهد اما هنوز تکلیف سه میلیون نفت دیگر مشخص نیست.

خطیبی معتقد است در صورت رفع تحریم‌ها شرایط بازار تسهیل می‌شود. او یادآوری می‌کند: بسیاری از توجه‌ها به سمت ظرفیت بلا استفاده ایران جلب شده و به ظرفیت اضافه ایران روی آورده‌اند. اگر تحریم‌ها برداشته شود ظرفیت بدون استفاده ایران به بازار آرامش می‌دهد. در زمانی که همه نگران تامین نفت هستند، اضافه شدن ظرفیت ایران قیمت را کمی کاهش می‌دهد.

حالا باید دید آیا اشتیاق آمریکا و بایدن به تامین نیاز نفت جهانی و همچنین وجود ظرفیت صادرات یک میلیون بشکه‌ای در ایران، تاثیری در روند برجام دارد یا نه؟

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر