|
کدخبر: 226490

تاثیر استخراج مجاز رمزارز در قطعی برق

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمزارز شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: مراکز قانونی استخراج رمزارز، عامل دامن زدن به خاموشی‌ها نیستند زیرا در زمان‌های اوج مصرف اتصال آنها به شبکه برق قطع می‌شود.

محمد خدادادی بهلولی افزود: مراکز مجاز استخراج رمز ارز از برق یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل  ناترازی اقتصاد برق که یکی از عوامل اصلی خاموشی‌هاست را تشدید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مطابق قوانین و مقررات جاری کشور، استخراج رمزارز در کشور غیرقانونی نیست با این شرط که متقاضی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را اخذ کرده و از برق یارانه‌ای برای استخراج رمزارز استفاده نکند، می‌تواند نسبت به این کار اقدام کند.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمزارز توانیر خاطرنشان کرد: با این حال آنچه در این بخش تهدیدی بسیار جدی برای تامین انرژی پایدار محسوب می‌شود استفاده غیرقانونی از برق یارانه‌ای تعرفه‌های صنعتی، کشاورزی، خانگی و تجاری برای استخراج رمزارز است چرا که ماهیت این کار خلاف قانون، قاچاق انرژی است که علاوه بر آسیب رساندن به لوازم الکتریکی همسایگان، به خاموشی‌ها (هم در فصل گرم و هم در فصل سرد) دامن می‌زند و تعدی به حقوق سایر مردم است.

خدادادی بهلولی ادامه داد: برای ساماندهی به این چالش نیاز است در دو بخش ایجابی و سلبی به طور همزمان اقدام کرد که در بخش ایجابی می‌بایست به سمت متنوع سازی سبد تامین انرژی مورد نیاز مراکز قانونی استخراج رمزارز حرکت کرد زیرا تکیه صرف بر نیروگاه‌های حرارتی موجود متصل به شبکه سراسری برای تامین برق این دسته از متقاضیان در همه ایام سال منجر به افزایش خاموشی‌ها خواهد شد.

وی گفت: صنعت برق و همچنین صنعت گاز به دلیل قیمت‌های یارانه‌ای و تکلیفی به راحتی قادر به ایجاد ظرفیت و زیرساخت‌های جدید از محل درآمدهای خود نیستند، کمک دولت به این دو صنعت از محلی مانند افزایش پایه پولی نیز به تورم دامن خواهد زد.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده تحمیل تقاضای برق استخراج رمزارزها به شبکه سراسری در چهارماه گرم سال که صنعت برق با اوج مصرف انرژی الکتریکی روبرو است مستلزم افزایش خاموشی‌ها در بخش خانگی، تجاری و صنایع است و در چهار ماه سرد سال نیز به دلیل افزایش فشار بر شبکه گاز کشور، نیروگاه‌ها سوخت کافی در اختیار ندارند و تامین تقاضای انرژی مورد نیاز استخراج رمزارز مجدد مستلزم اعمال خاموشی بیشتر به مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی خواهد بود.

خدادادی افزود: در ماه‌هایی که نیروگاه‌های حرارتی موجود به دلیل فشار تقاضای برق یا کمبود سوخت امکان تامین برق استخراج رمزارز را ندارند، یکی از راهکارهای عملی این است که از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر (و یا خلق هرگونه منبع انرژی جدیدی که به شبکه برق در ایام گرم و شبکه گاز در ایام سرد فشار نیاورد) اقدام به تامین انرژی مورد نیاز استخراج رمزارز شود.

مجری تامین برق استخراج رمزارز شرکت توانیر ادامه داد: انرژی تامین شده از این روش هم هزینه تمام شده پایین‌تری در مقایسه با قیمت صادراتی برق دارد، هم راهکاری متداول در کل جهان است و هم تامین برق پایدار در همه ایام سال برای مراکز قانونی استخراج رمزارز را تضمین می‌کند.

وی گفت: شبکه سراسری برق می‌تواند نسبت به ارائه خدمات هموارسازی و پیوسته کردن جریان برق تولیدی توسط منابع فوق و همچنین ترانزیت آن اقدام کند.

خدادادی افزود: همچنین با هدف جذاب کردن سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر، در صورتی که قرارداد دوجانبه مولد تجدیدپذیر با مراکز قانونی استخراج رمزارز فسخ شود، وزارت نیرو نسبت به خرید تضمینی برق نیروگاه تجدیدپذیر و یا اجرای سازوکارهای حمایتی که برای سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد، اقدام خواهد کرد.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌ طور مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی( Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدود ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها