|
کدخبر: 225919

مازوت سوزی نیروگاه ها رسما تایید شد!

سخنگوی صنعت برق از هشت نیروگاه کشور شامل نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس به عنوان نیروگاه هایی در ایران نام برد که مجاز به سوزاندن مازوت هستند.

استفاده از سوخت مازوت در برخی نیروگاه های کشور منجر به تشدید آلودگی هوا شده است. در این میان با وجود این که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا گفته بود که هیچ نیروگاهی در ایران مجاز به سوزاندن مازوت نیست، اما بعدا داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید کرد نیروگاه هایی که مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا هستند، می توانند مازوت بسوزانند. در ایران میان مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت و گویی تاکید کرد که هم اکنون حدود ۱۰ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه ها را مازوت تشکل می دهد. او همچنین اسامی نیروگاه های سوزاننده مازوت را اعلام کرد.

چند هفته ای است که موضوع مازوت سوزی در نیروگاه های تولید برق به بحث روز محافل خبری زیست محیطی تبدیل شده است. در ابتدا علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که هیچ نیروگاهی حق سوزاندن مازوت را ندارد، اما بعدها که تصاویر سوزاندن مازوت در نیروگاه های مختلف کشور در فضای مجازی منتشر شد، داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به نوعی صحبت های رئیس خود را اصلاح کرد و تاکید داشت که اگر نیروگاه ها مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا باشند، مجهز به سوزاندن مازوت هستند.

کمی بعد هم فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید داشت که «اگر مازوت نسوزانیم، ۲۵ درصد کشور دچار خاموشی می شود، بنابراین سوزاندن مازوت در نیروگاه ها اجتناب ناپذیر است.» او همچنین تاکید کرد که «به مردم توصیه می کنیم اگر به فکر محیط‌زیست هستند، مدیریت مصرف داشته باشند و خودشان مصرف گاز را پایین بیاورند تا گاز به نیروگاه ها و صنایع برسد و ما این مقدار متضرر نشویم.»

کاهش ۵۰ درصدی مازوت سوزی در نیروگاه ها نسبت به سال گذشته

امروز اما مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت و گویی تاکید کرد با توجه به این که امسال گاز طبیعی نیروگاه ها به اندازه نسبتا مناسبی تامین می شود، بنابراین مصرف مازوت در نیروگاه های کشور حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان این که تنها حدود ۱۰ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه ها مازوت است، عنوان کرد: هم اکنون حدود ۲۳ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه ها را گازوئیل تشکیل می دهد و حدود ۶۷ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه ها نیز مربوط به گاز طبیعی است. بنابراین استفاده از مازوت، کمترین سهم را در سوخت مصرفی نیروگاه های کشور دارد.

وزارت نیرو ناچار به استفاده از مازوت در نیروگاه هاست

رجبی مشهدی با تاکید بر این که وزارت نیرو ناچار به استفاده از مازوت در نیروگاه هاست، گفت: با توجه به این که امکان تامین صد در صدی سوخت نیروگاه ها فراهم نیست، ما ما مجبوریم در نیروگاه هایی که محدودیت زیست محیطی برای سوزاندن مازوت در آنها وجود ندارد، از سوخت مایع یا همان مازوت استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: ۱۶ واحد نیروگاهی کشور، نیروگاه حرارتی هستند و قابلیت سوزاندن مازوت در آنها وجود دارد، هم اکنون نیز در هشت نیروگاه ایران شامل نیروگاه حرارتی سهند بناب، نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه شازند اراک، نیروگاه شهید سلیمی نکا، نیروگاه حرارتی طوس مشهد، نیروگاه بیستون کرمانشاه، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه حرارتی بندرعباس، بخشی از سوخت مصرفی را مازوت تشکیل می دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به تعامل مناسبی که اخیرا بین نیروگاه شازند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ایجاد شد، مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه کاهش پیدا کرده و در روزهای اخیر، ۴۶ مشعل از ۶۶ مشعل نیروگاه شازند که مشغول سوزاندن مازوت هستند، خاموش شده است.

مازوت سوزی نیروگاه ها ۵ تا ۶ درصد در آلودگی هوا نقش دارد

رجبی مشهدی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف برق و گاز گفت: هر چقدر مردم بیشتر در مصرف برق و گاز صرفه جویی کنند، حتما مقدار گاز طبیعی تحویلی به نیروگاه های کشور افزایش خواهد یافت و سهم مصرف مازوت نیز کمتر خواهد شد. همان طور که امسال هم به دلیل این که گازرسانی به نیروگاه ها بهتر از سال قبل انجام شده، سهم مصرف مازوت در نیروگاه های کشور کاهش یافته است.

سخنگوی صنعت برق درباره نقش مازوت سوزی نیروگاه ها در آلودگی هوا اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد که سوزاندن مازوت در نیروگاه ها تنها ۵ تا ۶ درصد در آلودگی هوای کلانشهرها نقش دارد و مهمترین عامل موثر در آلودگی هوا، وسایل حمل و نقل بخصوص خودروهای سواری هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به محدودیت زیست محیطی موجود در استان های تهران، البرز و اصفهان به دلیل تشدید آلودگی هوا، ما به هیچ وجه حق نداریم که در نیروگاه های این استان ها مازوت بسوزانیم. درباره نیروگاه های سایر استان ها نیز تلاش می کنیم که گاز طبیعی بیشتری از وزارت نفت تحویل بگیریم تا بتوانیم مازوت کمتری بسوزانیم.

مازوت سوزی با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق به صفر می رسد

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که آیا کشور دچار کمبود گاز است که ما به دنبال مازوت سوزی هستیم، گفت: با توجه به این که در فصل زمستان مصرف گاز طبیعی در سطح کشور بخصوص در بخش خانگی افزایش می یابد، امکان تامین صد در صدی گاز طبیعی برای نیروگاه ها فراهم نیست و به همین دلیل ما ناچار می شویم که در برخی نیروگاه ها مازوت بسوزانیم.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر این که صرفه جویی در مصرف برق و گاز توسط مردم می تواند منجر به کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها شود، اظهار داشت: هر چقدر مردم بتوانند مدیریت بهتری در مصرف برق و گاز خود داشته باشند، طبیعتا مصرف مازوت در نیروگاه ها نیز کاهش خواهد یافت. یعنی ما با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق کشور می توانیم نیاز به سوزاندن مازوت در نیروگاه ها را به صفر برسانیم.

نیروگاه های مازوت سوز مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا هستند

رجبی مشهدی با اشاره به صحبت های رئیس مرکز ملی هوا سازمان محیط زیست مبنی بر این که اگر نیروگاه ها مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا باشند، مجاز به سوزاندن مازوت هستند، عنوان کرد: اساسا تعداد محدودی از نیروگاه های کشور هستند که در آنها از سوخت مازوت استفاده می شود و تمام این نیروگاه ها نیز مجهز به سیتم کنترل آلودگی هوا هستند.

وی در پایان تصریح کرد: ما در تلاش هستیم که در سال های آتی با همکاری وزارت نفت، از فرآیند گوگردزدایی در سوخت مصرفی نیروگاه ها استفاده کنیم تا کمتر مشکلی در زمینه ایجاد آلودگی هوا بر اثر سوخت مصرفیب نیروگاه ها ایجاد شود.

در پایان باید توجه داشت که براساس اظهارات رجبی مشهدی، تنها هشت نیروگاهی که در ابتدای این مطلب ذکر شده است، مجاز به سوزاندن مازوت هستند و اگر به جز این هشت نیروگاه، نیروگاه دیگری مشغول سوختن مازوت است، مجاز به انجام این کار نیست و دستگاه های متولی محیط زیست باید با آن نیروگاه برخورد کنند و همچنین مردم نیز می توانند موضوع را به مقامات زیست محیطی استان خود گزارش کنند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها