|
کدخبر: 216054

بیمه نوسانات برق پرداخت می شود

تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق به مشترکان پرداخت شده و امسال هم درخواست‌ها به ثبت رسیده اما هنوز پرداختی انجام نگرفته است.

انرژی بیمه نوسانات برق پرداخت می شود

متاسفانه تابستان امسال قطعی‌های برق برای بسیاری از خانوار‌ها و صاحبان کسب و کار و مشاغل خسارات سنگینی را به بار آورد تا جایی که تعداد زیادی از لوازم خانگی و همچنین بسیاری از دستگاه‌های شهرک‌های صنعتی سوخت که همین امر موجب نارضایتی بسیاری از مشترکان شد.

قیمت لوازم خانگی در یک سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در نتیجه شرکت بیمه‌ای باید خسارت سنگینی را بابت خراب شدن وسایل برقی پرداخت کند. این در حالی است که حق بیمه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود، هیچ تغییری نکرده است. به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ای مدعی هستند که شرکت در مناقصه وزارت نیرو برای آن‌ها توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

پرداخت ۶۵ میلیارد تومان برای خسارت ناشی از نوسانات برقی

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: پرداخت خسارت به مشترکان در صورتی که ناشی از نوسان‌های برق و نظیر آن باشد، انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: مشترکان می‌توانند با مراجعه به آدرس و وب‌سایت بیمه توانیر یا سامانه برق من، شناسه قبض خود و قطعه آسیب دیده را اعلام کنند. بیمه پس از بررسی و تایید خسارت ناشی از نوسان، نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان هزینه خسارت پرداخت شده است، تصریح کرد: بنابر اعتبار‌هایی که داریم و به محض اعلام توسط مشترک و تایید کارشناس بیمه، آمادگی پرداخت وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: مشترکان زیان دیده می‌توانند با رجوع به سامانه بیمه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکان تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه منجر به فوت اقدام کنند.

گفتنی است، در سامانه خسارت مشترکان برق، پنج مرحله ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است این خسارات باید توسط بیمه‌ها تخمین زده و پرداخت شود، اما برای توانیر هنوز شرکت بیمه‌ای اعلام آمادگی نکرده است تا بتواند خسارات بیمه این آسیب دیدگی‌ها را پرداخت کند.

در خصوص نوسانات برق یکی از مشترکان خسارت دیده گفت: اواسط تابستان امسال روزی چند بار برق منزل ما قطع می‌شد در برخی از روز‌ها از ۲ ساعت به ۳ الی ۴ ساعت هم می‌رسید که متاسفانه ماشین ظرفشویی ما در این حین دچار خسارت شد.

یکی دیگر از مشترکان هم بیان کرد: برق سر برنامه زمانبندی اعلام شده، قطع نمی‌شد که همین امر موجب شد دستگاه آیفون منزل ما دچار آسیب دیدگی شود و حتی ما در سایت توانیر هم برای خسارت ثبت نام کردیم، اما متاسفانه هنوز تا امروز خبری نشده است.

این در حالی است که ماهانه وزارت نیرو ( از طریق شرکت توانیر) مبلغی را به عنوان حق بیمه دریافت می‌کند، ولی از این مبلغ چیزی را به مشترکانی که وسایلشان براثر نوسانات برق آسیب دیده پرداخت نکرده است به طوری که این رقم در سال یک عدد نجومی خواهد شد که فقط از جیب مشترکان خارج و به جیب وزارت نیرو وارد می‌شود.

در حال حاضر چندین مرتبه مناقضه برای پرداخت خسارت با شرکت‌های بیمه گذار انجام شده است، ولی متاسفانه به سرانجام نرسیده است. تا سال گذشته بیش از ۶۵ میلیارد تومان خسارت نوسانات برق پرداخت شده و امسال هم تمامی درخواست‌ها به ثبت رسیده است و مورد بررسی قرار گرفته اند.

مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هر ماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هر ماه پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می‌شود.

بیمه نوسانات برق به زودی پرداخت می شود

اما پس از پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از توانیر عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در خصوص آخرین وضعیت بیمه نوسانات برق مشترکان گفت: تا به امروز چندین جلسه برای مشخص شدن تکلیف شرکت بیمه پیمانکار به منظور پرداخت خسارت به مشترکان خسارت دیده ناشی از نوسانات و قطعی‌های برق برگزار شده است.

او ادامه داد: طبق جلسات گذاشته شده قرار داد با شرکت بیمه گذار برای پرداخت نوسانات برقی سال ۱۴۰۰ منعقد شده است.

تا دوهفته آینده تکلیف توانیر با شرکت‌های بیمه گذار در خصوص بیمه نوسانات برق مشخص می شود

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که بیمه نوسانات برق چه زمانی پرداخت می‌شود؟ بیان کرد: در حال حاضر اطلاعات دقیقی ندارم، ولی به زودی اعلام و پرداخت‌ها از سرگرفته می‌شود.

به گفته یاقوتی اولویت پرداخت خسارات نوسانات برق سال ۱۴۰۰ بر اساس اولویت ثبت است.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در پاسخ به این سوال که تکلیف بیمه‌ای که هر ماه از قبوض مشترکان کسر می‌شود تصریح کرد: اطلاعی ندارم، ولی تا یک یا دوهفته آینده تکلیف توانیر با شرکت‌های بیمه گذار در خصوص بیمه نوسانات برق مشخص خواهد شد.

خسارت نوسانات برق اوایل آذر ماه به مشترکان پرداخت می شود

در ادامه ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قرار است است بیمه نوسانات برق اوایل آذر ماه امسال به مشترکان پرداخت شود.

او در ادامه از پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی در خصوص نام شرکت بیمه گذار و مبلغ عقد قرار داد نوسانات برق، امتناع کرد.

بیمه اطلاعی از حق بیمه مشترکان برق توسط توانیر ندارد

این در حالی است که هادی آخوندی روابط عمومی بیمه مرکزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: تاکنون در زمینه انعقاد قرارداد شرکت‌های بیمه با وزارت نیرو اطلاع رسانی نشده است.

وی در رابطه با میزان دریافتی‌های ماهانه وزارت نیرو بر روی قبوض برق به عنوان حق بیمه گفت: شرکت‌های بیمه در رابطه با میزان دریافتی‌های وزارت نیرو به عنوان حق بیمه در جریان نیست.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر