|
کدخبر: 215847

درآمد میلیارد دلاری ایران از ۴ میدان نفتی در آینده

ایران می‌‌تواند از ۴ میدان نفتی اروند، دورود، منصوری و اناران، میلیاردها بشکه نفت تولید کند و برای تمام این نفت هم مشتری تضمین شده دارد.

 ایران قبل‌ از برگزاری مذاکرات اتمی که قرار است قبل‌ از بیستم مارس ۲۰۲۲ انجام شود، به‌دنبال افزایش تولید نفت خود است البته نه‌فقط از میادین نفتی بزرگ در غرب کارون و میادین مشترک با عراق، بلکه از میادین کمتر شناخته‌شده‌ای که میلیاردها بشکه ذخایر نفتی دارند. مزایای بسیاری برای توسعه این میادین نفتی وجود دارد، تمام نفت این میادین با توجه به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، یک خریدار تضمین‌شده در چین دارند.

یکی از این میادین نفتی اروند است. شرکت تولید نفت و گاز اروندان انتظار دارد تولید نفت خام از این میدان تا ۲۰۲۵ به ۱٫۴ میلیون بشکه در روز برسد. میدان نفتی اروند در پنجاه‌کیلومتری جنوب آبادان، حدود ۱ میلیارد بشکه ذخایر نفتی در ۳ لایه‌ بزرگ دارد. گرانش این ذخایر نفتی بین ۳۹ تا ۴۳ تخمین زده شده‌است. همچنین پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیارد مترمکعب گاز و ۵۵ میلیون بشکه میعانات گازی در این ذخایر وجود داشته باشند. البته مسائلی در مورد مالکیت بخش‌های مختلف این میدان نفتی توسط ایران، عراق و کویت وجود دارد که طبق گفته منابع حل‌شده است. شرکت ملی نفت ایران تخمین می‌زند تولید نفت خام از بخشی از این میدان نفتی که متعلق به ایران است طی ۵ سال به ۱٫۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد و قابلیت این را دارد که به یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی دنیا تبدیل شود.

یک میدان نفتی با ارزش دیگر برای ایران میدان دورود است که ذخایر نفتی آن ۷٫۶ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. به‌خاطر تعطیلی این میدان نفتی طی جنگ هشت‌ساله ایران با عراق، تنها حدود ۱٫۶ میلیارد بشکه از نفت این منطقه برداشت‌شده است. بعد از جنگ، نخستین تلاش برای توسعه این میدان نفتی در ۱۳۷۷ با حفر ۴۲ چاه صورت گرفت. ۲ سال بعد ایران قراردادی با شرکت توتال فرانسه برای توسعه میدان دورود امضا کرد اما این پروژه متوقف شد. طبق گفته وزارت نفت ایران با یک برنامه دقیق می‌توان یک میلیارد بشکه از نفت این میدان را به‌سرعت برداشت کرد و در بلندمدت آن را به ۲ میلیارد بشکه رساند. 

میدان نفتی دیگر میدان منصوری است که در ۶۰ کیلومتری جنوب اهواز و ۵۰ ‌کیلومتری غرب بندر ماهشهر قرار دارد. ذخایر نفتی این میدان حداقل ۳.۳ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.در زمان امضای قرارداد برجام در ۲۰۱۵، حدود ۹۹ درصد از طرح توسعه این میدان نفتی انجام‌شده بود.

 میدان نفتی دیگری که اهمیت زیادی برای ایران دارد میدان نفتی اناران در غرب کشور است که مورد توجه شرکت لوک اویل روسیه قرار دارد. روسیه قبلاً حدود ۶۵ میلیون دلار برای توسعه این میدان نفتی درنظرگرفته بود اما با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران عقب نشست.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها