|
کدخبر: 206200

مهار تورم با فروش تهاتری نفت؟

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: مهمترین دغدغه امروز در عرصه اقتصاد ایران مهار تورم است و باید راهکاری طولانی مدت برای مهار تورم داشت.

سید کمال سید علی گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید دارد که بازگشت ارزهای بلوکه شده می‌تواند در مهار تورم موثر باشد، این حرف درست است اما چنین اتفاقی تاثیر کوتاه‌مدت را به جا می‎گذارد در حالی که برای مار تورم باید به فکر برنامه بلندمدت باشیم و بازپس گیری بازار نفت ایران در جهان مهمترین اقدام است.

این تحلیلگر اقتصادی به هدف گذاری نرخ تورم از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در عمل دیدیم که این مهم محقق نشد و تورم از ۴۵ درصد نیز بالاتر رفت.

او با تاکید بر اینکه لازم است انتظارات تورمی کاهش یابد، ادامه داد: نکته مهم اینجاست در حالی که قیمت دلار بالا می رود، رییس کل بانک مرکزی هیچ واکنشی به موضوع نشان نمی‌دهد ، حال من نمی‌دانم به واسطه روشن نبودن تکلیف ریاست بانک مرکزی این شمکل ایجاد شده یا قضیه دیگری در میان است اما هر چه هست فعالان اقتصادی در بن بست گیر کرده اند و باید این فشار کمتر شود.

سیدعلی در بخش دیگری از سخنانش به فرسایشی شدن روند مذاکرات اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم راهکارهایی را برای فرار از مذاکره در دستور کار قرار می دهند و همین تهاتر ترفندی برای فرار از مذاکره ر شرایط کنونی است .

وی به سابقه تهاتر اشاره کرد و ادامه داد: در این سالها ما قرارداد محدودی برای تهاتر با کشوری چون ترکمنستان داشتیم . این تهاتر در قالب نفت و از و صادرات خدمات فنی و مهندسی و واردات برخی کالاها بود اما نکته مهم اینجاست که همین تهاتر مدد که رقم چندان بالایی نبود روابط ما را تیره کرد .

وی با اشاره به اینکه هیچ معامله تهاتری در این سال ها موفق نبوده و اجرایی نشده است ، گفت: تجارت در بخش خصوصی انجام نیست و در روابط بین دولت ها نمی توان توافق هایی از این دست برای تجارت داشت کما اینکه می بینیم ۱۵ سال است درباره تهاتر می گویند اما در عمل دستاوردی در این حوزه نداشتیم.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها